سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

تقلب تعطیل! ریز فروش فیلمها را آنلاین ببینید

با مکانیزه شدن فروش بلیت ‌ها 

بانی فیلم - ساناز قنبری: اگر آمار فروش فیلم‌ها در دهه 60 و دهه 70 را بررسی کنیم متوجه این نکته می‌شویم که آمار گیشه همه فیلم‌ها شامل ریز فروش است. مثلا «عقاب‌ ها» در اکران اولش در تهران 375/129/16 تومان فروخته است.

حالا اگر سراغ آمار فروش سالهای اخیر برویم با ارقامی کاملا «رُند» مواجه می‌شویم. حالا چند سالی است که به ندرت پیش می‌آید پخش کننده‌ ای رقم فروشی به رسانه‌ ها بدهد که «رُند» نباشد. خبرنگارانی که آمار فروش از دفاتر پخش می‌گیرند بارها با این جمله و جملاتی مشابه مواجه شده‌اند: «بنویس جمله 60 میلیون فروختیم.» برخی از پخش کننده‌ ها برای اینکه در عرصه رقابت با دیگر فیلم‌ها کم نیاورند رقم فروش فیلمشان را بالاتر از کارکرد گیشه واقعی اعلام می‌کنند و ککشان هم نمی‌گزد. بماند که برخی در این سالها دست به تقلب سازمان یافته و از پیش طراحی شده زدند و با شیوه مهندسی آمار فروش، کارکرد گیشه فیلمشان را به رقمی که مطلوبشان بود رساندند.

در چنین شرایطی طرح مکانیزه شدن فروش بلیت سینماها می‌تواند به عنوان راهکاری کاربردی جهت مقابله با آشفته بازار فعلی، جدی گرفته شود. البته برای کارآمدی این طرح، شورای صنفی باید فکری هم به حال دسترسی شفاف، قابل استناد و آنلاین آمار فروش سینماها هم بکند. در روزگار فعلی، این اصلاً اتفاق پیچیده‌ و دشواری نیست که بتوان با آمار، فروش بلیت سینماها را به صورت شفاف و مستند اعلام کرد. در این صورت دیگر نیازی هم به اعلام آمار فروش متوسط دفاتر پخش نیست و هر فردی می‌تواند با یک جستجوی ساده در فضای مجازی ریز فروش هر سانس هر فیلم را در هر سالن سینما مشاهده کند. باید دید شورای صنفی نمایش که پس از مدت ‌ها سکوت، نسبت به موضوع اعلام آمار فروش فیلم‌ها حساس شده در نهایت چه تدبیری در جهت مکانیزه شدن بلیت فروشی سینماها می‌اندیشد.

رضا سعیدی پور:
مکانیزه بودن فروش بلیت به اقتصاد سینما کمک می‌کند

رضا سعیدی پور ـ مدیر پردیس آزادی ـ با بیان اینکه مکانیزه بودن فروش بلیط به اقتصاد سینما کمک می‌کند به بانی فیلم گفت: از وقتی فروش در سینمای ما مکانیزه شده به جمع آوری اطلاعات و فروش بلیط در ایام هفته کمک بسیاری شده. قطعاً این طرح برای تمام سینماهای کشور مفید است. امروز در موسسه سینما شهر با فشار یک دکمه می‌توان فروش را در تمام سینماهای کشور همزمان مشاهده کرد و بدین صورت می‌توان محاسبه کرد که هر سینما در فروش کشور چه نقشی داشته. یکی از آمارهای جالبی که آقای مهندس مسچی در اواخر سال گذشته اعلام کردند این بود که 54 درصد فروش کل کشور در دست 5 پردیس است. این آمارها از روی همین سیستم‌ها به دست می‌آید و به تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان سینمایی کمک بهینه‌ ای می‌کند.

سینما آزادی تهران

وی ادامه داد: سینماهای اندکی که در حال حاضر مکانیزه نیستند هیچ نقش کلیدی در سینمای ایران ندارند. اگر به آمار موسسه سینما شهر مراجعه کنیم، می‌بینیم که بیش از 100 سینما در کشور فروشی بالغ بر 6 درصد کل کشور را دارد. یعنی در همین لحظه آن تعداد سینماهای غیر مکانیزه تعطیل هم شوند خیلی بهتر از این است که باز بمانند. دلیل ندارد هر سینمایی که نام سینما روی آن است مجهز به سیستم مکانیزه شود و در سامانه فروش قرار بگیرد.

سعیدی پور افزود: هر طرحی که باعث رونق سینما شود از جانب هر نهاد و ارگانی (حتی از بخش خصوصی) با استقبال سینماداران مواجه می‌شود. چون سینمای ما واقعاً بیمار است. آمار فروش در سالی که تازه شروع کردیم نشانگر آن است که به غیر از پردیس ‌ها و بالاخص در سینماهای قدیمی پایین آمده و آنها با مشکل مواجه شدند. ما باید فیلم‌ خوب در سینماها اکران کنیم. تا وقتی فیلم با کیفیتی نداشته باشیم مردم از سینما استقبال نخواهند کرد.
سعیدی پور در مورد اکران نوروزی فیلم در پردیس آزادی گفت: سال گذشته 5 سالن پردیس آزادی به اکران نوروزی اختصاص داشت. در حالی که امسال 4 سالن مختص به اکران نوروزی بود و 1 سالن را با گروه هنر و تجربه قرارداد بسته بودیم. اگر فروش 5 فیلم اکران نوروزی سال گذشته را با فروش فیلم‌های امسال مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که امسال در پردیس آزادی با توجه به اینکه در روزهای سوم و چهارم نوروز کلاً سینما تعطیل بوده و تبلیغات تلویزیونی هم نداشتیم (تبلیغات «ایران برگر» هم بعد از نوروز آمد)، نه تنها فروش پایین نیامده که خوشبختانه بالاتر هم رفته. در واقع سر ریز پردیس‌ها هستند که به سالن‌های قدیمی ریخته می‌شوند. اگر پردیس‌ ها سرویس خوبی به مردم بدهند قطعاً مردم برای فیلم دیدن آنها را انتخاب می‌کنند. مثلاً در 15 روز ابتدای امسال که البته همانطور که گفتم 2 روز آن هم تعطیل بود، فروش «ایران برگر» 204 میلیون تومان بود. در صورتی که سال گذشته در ایام نوروز «طبقه حساس» را با وجود تبلیغات و آنونس زیادی هم که داشت 164 میلیون تومان فروختیم. بنابراین ما از فروش امسال فیلم‌های نوروزی در سینما آزادی راضی هستیم.

محمد قاصداشرفی:
95
درصد سینماها مکانیزه هستند

محمد قاصد اشرفی ـ رئیس انجمن سینماداران ـ در مورد این طرح به بانی فیلم گفت: مکانیزه کردن بلیت سینماها نه به اقتصاد سینما کمک و نه به آن لطمه وارد می‌کند. در سینماهای مکانیزه فقط دسترسی به فروش آسان است. یعنی ما بلافاصله می‌توانیم فروشمان را به ارشاد و سینما شهر اعلام کنیم. قطعاً وقتی سینمادار میزان فروش را به پخش و پخش آن را به مالک فیلم اطلاع دهد زمانبر است. به هر حال طرح مکانیزه کردن بلیت هیچ کمکی به اقتصاد سینما نمی‌کند.

سینما ماندانا تهران

مدیر سینما ماندانا خاطرنشان ساخت: بهتر است که تمام سینماها مکانیزه شوند. در حال حاضر با توجه به فعالیتی که موسسه سینما شهر دارد، الان 95 درصد سینماها مکانیزه هستند. البته آن 5 درصدی هم که مکانیزه نیستند تأثیری در میزان فروش فیلم‌ها ندارند. همچنین مکانیزه شدن سینماها کار مخاطبان را راحت ‌‌تر می‌کند. از این جهت که می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را از طریق اینترنت رزرو و خریداری کنند که همین مسئله کمکی زیادی است به عدم اتلاف وقت مردم.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تنها ارگانی که از این طرح حمایت می‌کند موسسه سینما شهر است. این موسسه بازوی اجرایی رئیس سازمان سینمایی است. لذا از آنجا که در تجهیزات و بازسازی سالن‌ها این موسسه نقش پررنگی دارد بدون اینکه هزینه ‌ای از صاحبان سینما بگیرد سالن ‌ها را مکانیزه می‌کند. البته این امر منوط به تقاضای مالک سینما از موسسه سینما شهر است. قطعاً مسئولان ذیربط باید به آمار فروش فیلم دسترسی داشته باشند تا برای پیشبرد بهتر امور برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند. مثلاً در صورت مکانیزه بودن سینماها در عرض 5 دقیقه می‌توان به آمار فروش فیلم در 6 ماه اول سال رسید.

وی در ادامه یادآور شد: بارها گفته‌ام که باید مسئولان فرهنگی، سینماداران و دفاتر پخش تمهیداتی بیاندیشند که همین تعداد مخاطب سینمایی هم که باقی مانده از دست نرود. واقعیت این است که ما تعداد زیادی از مخاطبانمان را از دست دادیم که این امر دلایل زیادی دارد. یکی از موارد مهم این مسئله تک محصولی بودن فیلم ‌هاست. فیلم‌های داخلی بعضاً ضعیف شده و از آنطرف اکران فیلم خارجی هم نداریم. حتماً باید قسمتی از اکران فیلم‌ها را معطوف به فیلم‌های خارجی کنیم و قطعاً در این صورت حتی مخاطبان فیلم‌ های داخلی هم افزایش می‌یابد. مسلماً افرادی که برای دیدن فیلم خارجی روی پرده بزرگ به سینماها مراجعه می‌کنند با پوسترهای فیلم‌های داخلی هم در سالن مواجه می‌شوند و راغب به دیدن آنها هم می‌شوند. فیلم‌های خارجی، تئاتر و فیلم‌های داخلی همگی لازم و ملزوم یکدیگرند.

محمدرضا صابری:
اجرای این طرح به شفاف سازی کمک می‌کند

محمدرضا صابری ـ سخنگو و دبیر انجمن سینماداران ایران ـ در گفتگو با بانی فیلم بیان داشت: در حال حاضر بیش از 90 درصد سینماها مجهز به سیستم مکانیزه هستند و روش فروش بلیط به صورت مکانیزه انجام می‌شود. تعداد کمی از سالن‌ های سینما در کشور هستند که یا مجهز به این سیستم نشدند یا مجهز شدند و آن را اجرا نمی‌کنند!

مکانیزه شدن چندین حسن دارد. نخست اینکه تهیه کنندگان و پخش کنندگان آنلاین فروش‌ هایشان را کنترل می‌کنند و از صحت آن اطمینان خاطر می‌یابند و همچنین مخاطبان هم راحت‌ تر می‌توانند بلیط تهیه کنند. امیدوارم باقی سینماها هم به این سیستم مجهز شوند. چرا که این طرح به سلامت سازی این حوزه کمک می‌کند و هیچ حرف و حدیث دیگری باقی نمی‌ماند.

سینما آفریقا تهران

مدیر سینما آفریقا خاطرنشان ساخت: قطعاً اجرای این طرح به نفع مالکان سینماها نیز است. وزارت ارشاد و موسسه سینما شهر که متولیان این امر هستند سنگ تمام گذاشتند و این سیستم را رایگان در اختیار سینماها قرار می‌دهند. وی ادامه داد: در انجام این طرح من به عنوان تهیه کننده و مالک سینما هر لحظه که بخواهم می‌توانم ببینم در چه سانسی مردم بیشتر از سینماها استقبال می‌کنند تا برای آن برنامه ریزی کنم. همچنین آمار و ارقام و در نتیجه نظارت بهتری روی سالن سینما می‌توانم داشته باشم. یک تهیه کننده هم می‌تواند با اطمینان خاطر روی گیشه نظارت داشته باشد. در مجموع اجرای این طرح به شفاف سازی کار کمک می‌کند.

سعید خانی:
مکانیزه شدن به سلامت آمار فروش کمک می‌کند

سعید خانی ـ مدیر پخش نسیم صبا ـ درباره مکانیزه کردن فروش بلیط به بانی فیلم گفت: برخی از دوستان می‌گویند که بعضی دفاتر پخش فروش فیلم‌ها را بالاتر از سینماتیکت اعلام می‌کنند. رقمی که من به شخصه در سایت می‌بینم با رقمی که اعلام می‌کنم حدود 20 درصد اختلاف دارد که بیشتر این 20 درصد شامل سینماهایی است که در سینما تیکت مکانیزه نشدند و هنوز به صورت دستی بلیط می‌فروشند. مسلماً وقتی ما در این سینماها می‌فروشیم نمی‌توانیم آن را اعلام نکنیم. دیگر آنکه ما در باشگاهها و دانشگاهها فیلم اکران می‌کنیم که من میزان فروش آنها را با ضریب 2 به سینما تیکت اعلام می‌کنم. چون اساساً وقتی سینماها مبلغی می‌فروشند، مالیات ارزش افزوده و عوارض شهرداری را از آن کسر می‌کنند و زیر 50 درصد پورسانت ما را پرداخت می‌کنند. قطعاً این فروش در تیکت محاسبه نمی‌شود و دوستانی که نگرانی از بابت صحت و سقم میزان فروش دارند باید تمام سینماها را و همچنین باشگاهها و دانشگاهها را مکانیزه کنند.

مثلاً در سینما قدس اصفهان ما از فروش خوبی برخوردار بودیم که در سینما تیکت محاسبه نشده و این مشکل من نیست. وی افزود: وزارت ارشاد باید از اجرای این طرح حمایت کند تا تمام سینماها هر چه سریعتر مکانیزه شود. ما در حال حاضر حتی در بخش سرور هم مشکل داریم. سینمایی است که اینترنت ندارد و ما وقتی می‌خواهیم KDM به آن بدهیم باید آن را به کافی ‌نت یک خیابان در آن شهر ایمیل کنیم تا از طرف سینمادار یک نفر به آن کافی‌نت برود و KDM را کپی کند و روی سرورش بریزد. ارشاد باید از این سینماها به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری حمایت کند که سینماها راغب به مکانیزه شدن شوند. قطعاً مکانیزه کردن فروش بلیط به نفع ما پخش کننده‌ها هم هست. ما در حال حاضر به عنوان پخش کننده نمی‌توانیم هر شب فروش فیلم‌هایمان را داشته باشیم و از این بابت مشکل داریم. اگر شرایطی مهیا شود که من بتوانم هر شب میزان فروش‌ام را چک کنم مسلماً مفید است. متأسفانه فقط به سینماهای تهران توجه می‌شود و اغلب سینماهای شهرستان به لحاظ اکران فیلم، صدا و... در شرایط ایده آلی به سر نمی‌برند.

خانی خاطرنشان ساخت: تا زمانیکه این طرح در تمام سینماهای ایران به طور کامل اجرا نشود نمی‌توان مبنا را یک سایت قرار داد. مثلا فیلمی در 45 سینما در حال اکران است، اما در آن سایت خاص در 30 سینما ثبت شده! مکانیزه کردن فروش بلیط به سلامت اعلام آمار فروش کمک بسیاری خواهد کرد.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 24 فروردین ماه 1394

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                                           پشتيباني فني: گروه توليد محتواي «دسته جدا»
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir