سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

گلايه هاي كاركنان لابراتوار سینمایی فيلمساز

ما را از شرکت فيلمساز اخراج کردند

بانی فیلم آنلاین - ساناز قنبري: استوديو فيلمساز يكي از چندين استوديويي است كه با روند ديجيتالي شدن سالن هاي سينما و بي نيازي از كشيدن كپي سي و پنج ميليمتري از فيلم ها، تعطيل شد. كاركنان استوديو فيلمساز كه تا همين چند سال پيش، وقت سر خاراندن هم نداشتند حالا بيكار شده اند. كاركناني كه تعدادي از آنها در گفتگو با «باني فيلم» از وضعيت نامطلوب خود سخن گفتند. قصد داشتيم با مدير استوديو فيلمساز نيز در اين خصوص گفتگو كنيم ولي به دليل مسافرت ايشان به خارج از كشور اين امر امكان پذير نشد. باني فيلم اين آمادگي را دارد كه صحبت هاي مديران شركت فيلمساز را در اين رابطه منعكس كند.

ما را از شرکت فيلمساز اخراج کردند
محسن جمشيدي از کارکنان شرکت فيلمساز در خصوص تعطيلي شرکت و بيکار شدن اعضاي آن به «باني فيلم» گفت: من از سال 1371 وارد استوديو فيلمساز شدم. در کنار کار در قسمت هاي ديگر (اتالوناژ و...) حدود 20 سال در قسمت چاپ کار کردم و با تمام بخش هاي لابراتوار آشنايي کافي دارم. قبل از پيدايش و رواج ديجيتال درآمد لابراتوار بسيار خوب بود، اما بعد از آن و با تعويض دستگاه ها سود شرکت فيلمساز پايين آمد. به همين خاطر کم کم تعديل نيرو صورت گرفت و هر سال عذر چند نفر از کارکنان را خواستند. همان زمان هم از نيروهاي بازنشسته بيشتر استفاده مي کردند که هر وقت خواستند راحت بگويند نيا و طرف هم نتواند شکايت کند!

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

وي ادامه داد: ما کلاً چهار لابراتوار در ايران داريم و با اطمينان مي گويم کار روي حدود 80 درصد فيلم هاي سينمايي بر عهده استوديو فيلمساز بود. مردم فقط فيلم و هنرپيشه هاي سينما را مي بينند و متاسفانه کسي پشت پرده نقره اي سينما را نمي بيند که چه کساني زحمات توليد و تهيه اين فيلم هاي سينمايي را مي کشند. مشخصاً 24 جشنواره فجر را در اين استوديو پشت سر گذاشتم (حدود 4 ـ 3 سال است که سيستم ديجيتال آمده) قبل از اين چند سال اخير داشتيم زمان هايي را در ايام جشنواره فجر که همکارانم در استوديو حدود یک ماه شبانه روزي کار مي کردند و به خانه نمي رفتند. ما بي وقفه کار مي کرديم که فيلم ها بي نقص به جشنواره فجر برسند، اما دريغ از يک تقدير کوچک! قطعاً اگر لابراتوارها وجود نداشتند بزرگاني مثل: داريوش مهرجويي، بهرام بيضايي، ناصر تقوايي، بهمن فرمان آرا، کمال تبريزي، شهاب حسيني، محمدرضا فروتن، حميد خضوعي ابيانه، محمد آلادپوش، محمود کلاري و ... ديده نمي شدند. جمشيدي ادامه داد: با رواج پديده ديجيتال وزارت ارشاد به لابراتوار فيلمساز گفت شما مي توانيد از ما وام بگيريد و دستگاه هايتان را تجهيز کنيد و هم ديجيتال کار کنيد هم آنالوگ، اما مسئولان استوديو اين پيشنهاد را رد کردند و علناً تمام ما کارکنان را کنار گذاشتند.

وي افزود: آقاي مسچي گفتند تمام سينماها را مجهز به دستگاههاي ديجيتال مي کنند. حرف من اينجاست که آقاي مسچي اين کار شما درست، اما فکر کساني که در لابراتوارها خاک خوردند را نمي کنيد؟ فکر کساني که بخار داروي فيلم ها را خوردند و به انواع و اقسام مريضي ها مبتلا شدند را نمي کنيد؟ مدير استوديو فيلمساز چند وقت پيش طي مصاحبه اي اعلام کرد که ما با تمام کارکنان اينجا تسويه حساب کرديم که من کاملاً اين گفته را رد مي کنم. در حال حاضر من به همراه ساير کارکنان شرکت فيلمساز شکايت کرديم و قرار است 25 مرداد جواب ما را بدهند. تمام بچه هاي ما بيکارند يا در خانه نشسته اند يا روي موتور و ماشين کار مي کنند.

جمشيدي با اظهار تأسف از اينکه لابراتوارها به تعطيلي کشيده شده اند بيان داشت: قطعاً به لحاظ کيفيت، ديجيتال به پاي لابراتوار نمي رسد. در حال حاضر استوديوهاي ديگر هم شرايط ما را دارند، اما اين تغيير شرايط براي استوديوهاي دولتي چندان حائز اهميت نيست و کارشان را به شکلي ديگر ادامه مي دهند، اما استوديوي ما چون خصوصي است با اين توضيح که خرج ما در نمي آيد درش را مي بندند. کسي نمي تواند مانع پيشرفت تکنولوژي شود، اما بهتر بود متوليان اين امر از کساني که سابقه کار در لابراتوار را دارند در ساير قسمت هاي ديگر سينما استفاده مي کردند. وي اظهار داشت: دو سال پيش بعد از 40 سال در خيابان وليعصر ـ تالار ارکيده جشن لابراتوارها برگزار شد. در آن جشن خيلي ها حضور داشتند و در آنجا آقاي سجادپور گفتند که بچه هاي لابراتوار اصلاً ناراحت نباشند، چنانچه لابراتوارها بسته شود کاري مي کنيم که تا 2 سال حقوق بيمه بيکاري به آنها تعلق بگيرد. آقاي سجادپور الان کجا هستند که جوابگوي خانواده هاي ما باشند؟ واقعاً چه کسي مسئول است؟

جمشيدي خاطرنشان ساخت: خانم ها الهه موسوي، ياسمن مهدوي و آقايان ماهان سليماني، قربانعلي ذي حق، فرهاد خان شقاقي، مهدي منظمي، پيام رحماني، مسعود دهقان و بنده (محسن جمشيدي) کارکنان شرکت فيلمساز هستيم که ما را از شرکت اخراج کردند و الان از کار بيکار هستيم. داروي فيلم ها موادي سمي بودند که ما سالها آن را استنشاق کرديم. واقعاً الان هيچکس جوابگوي ما نيست! بالاخره ما هم خدايي داريم.

کجا ديگر به من کار مي دهند؟
الهه موسوي يکي ديگر از اعضاي کارکنان شرکت فيلمساز
با بيان اين مطلب که 25 سال از عمرم را در اين شرکت گذاشتم، به «باني فيلم» گفت: من فقط و فقط کار در لابراتوار را بلدم و الان در اين سن و سال بيکارم. چرا بايد با 20 روز حقوق آنهم با پايه حقوق اندک خودم را بازنشسته کنم؟ در 42 سالگي کجا ديگر به من کار مي دهند؟ آقاي مسچي که سينماها را ديجيتالي مي کرد لااقل فکر ما کارکنان اين شرکت ها را هم مي کرد. وي ادامه داد: من چون خودم را بايد بازنشسته مي کردم حق و حقوق ام را از شرکت گرفتم، اما ديگران نگرفتند و به وزارت کار شکايت کردند.

ما هيچ منبع درآمدي نداريم
فرهاد خان شقاقي با بيان اينکه 20 سال سابقه کار در شرکت فيلمساز را دارم، در گفتگو با «باني فيلم» خاطر نشان کرد: سال ها در قسمت هاي فني و مهندسي، ظهور، قطع نگاتيو و... کار کردم و بعد از 20 سال هيچ کار ديگري را نمي توانم از نو شروع کنم. با اين همه سابقه در حال حاضر بيکارم و اين حق و حقوقي که مي خواهند به ما پرداخت کنند از نظر ما به هيچ وجه راضي کننده نيست به هر حال زندگي خرج دارد و ما هيچ منبع در آمدي نداريم.

بالاجبار در لابراتوار را بستيم
مسعود کلانتري از مسئولان شرکت فيلمساز به «باني فيلم» گفت: از سال 91 سينماها ديجيتالي شد و کپي براي فيلم چاپ نمي کردند. لابراتوار از سيستم سينمايي حذف شد و کارکنان شرکت ما به تدريج بازخريد شدند و رفتند. قرار بود کارکنان باقي مانده هم در پايان سال 92 بروند که خود آقايان گفتند بگذاريم براي سال 93 اين کار را انجام دهيم. چرا که افزايش حقوق 25 درصدي روي حقوق ما مي آيد و ما در اينصورت مي توانيم بازخريدمان را با اشل بيشتري بگيريم. ما هم همين کار را کرديم و 3 ماه هم بهشان حقوق پرداخت کرديم و نهايتاً ديگر چيزي در چنته نبود که بخواهيم ادامه دهيم. به هر حال بازخريد تمام کارکنان انجام شده و آقايان از آنجا که مي خواهند از بيمه بيکاري استفاده کنند شکايتي را به مرحله انجام رساندند. ما هم حرفي نزديم. به همين دليل وقتي در وزارت کار تعيين شده که اين مسائل مطرح شود. از نظر ما هيچ مشکلي وجود ندارد. ما تمام حق و حقوق آقايان را پرداخت کرديم.
وي در پاسخ به اينکه شرکت فيلمساز نمي توانست براي کارکنانش بعد از تعطيلي شرکت تمهيداتي بيانديشد، بيان داشت: شرکت فيلمساز در حال حاضر کاملاً تعطيل است و اينجا کاري براي انجام دادن نيست. در قسمت هاي ديگر سينما هم خودشان با توجه به تخصصي که دارند بايد پيگير کار باشند. به هر حال اين مسئله به ما تحميل شده. دستگاههايي را در سال هاي اخير با قيمت هاي بسيار هنگفت خريديم که متأسفانه الان بايد آنها را دور بريزيم. ما بالاجبار در لابراتوار را بستيم.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 13 مرداد ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir