سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

نگذاريم چراغ سينما خاموش شود!

تعطیلی سینما تئاتر گلریز

ابوالقاسم مصيبي، مدير سينما گلريز شايد تنها نمونه از مجموعه هاي فرهنگي پايتخت باشد كه طي سال هاي فعاليت خود موفق شد علاوه بر نام سينما عنواني تئاتري نيز كسب كند.

سینما گلریز تهران

«تئاتر گلريز» لقبي است كه فعالان هنرهاي نمايشي براي نشان دار كردن نوعي از اجراي نمايش استفاده مي كنند: گرچه اين شيوه همواره با انتقادهايي مواجه بوده اما به هر حال مخاطب خاص خود را داشته و دارد. اين سينما از 24 ارديبهشت ماه سال 93 و در پي بروز اختلاف ميان مالك زمين و صاحب سرقفلي سينما تعطيل شد تا علاوه بر علاقه مندان به هنر هفتم و خانواده هايي كه هر شب براي تماشاي اجراي نمايش هاي عامه پسند به اين محل مراجعه مي كردند عده زيادي از كارمندان و عوامل اجرايي نمايش ها نيز به خيل عظيم بيكاران اضافه شوند.

قاسم مصيبي، مدير سينما گلريز در گفتگو با اعتماد، ضمن ارائه توضيحاتي درباره اختلاف هاي پيش آمده و دلايل تعطيلي يكي از سالن هاي سينمايي پرمخاطب پايتخت گفت: صاحب زمين مجموعه ملك را در گذشته به بهاي بسيار اندك و در مزايده خريداري كرده اما با توجه به تغيير و تحولات رخ داده در ارتباط با بهاي زمين در تهران حالا مي بيند اگر به جاي سينما، برج ساخته شود سود زيادي خواهد داشت بر همين اساس از تمام توان و امكانات خود در جهت فشار آوردن به ما استفاده مي كند.

وي به ايراد مطرح شده توسط صاحب زمين اشاره كرد و ادامه داد: اين فرد با دستاويزي مثل قديمي بودن سينما، شكايتي مطرح كرده كه در آن اعلام شده سينما گلريز در برابر زلزله مقاوم نيست. در حالي كه اين قانون به سال 74 باز مي گردد و با توجه به اينكه قانون هيچگاه عطف به ماسبق نمي شود توجه به ماده قانوني عنوان شده توسط مالك اصولاً معنا ندارد؛ اما شاهد هستيم در مورد پرونده ما چنين اتفاقي افتاده است. حتي كارشناسان شهرداري تهران بدون بررسي حضوري در محل رأي به صحت نظر مالك داده اند.

اگر قرار باشد به اين قانون توجه كنيم بسياري از بناها در تهران از جمله ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را شامل مي شود. اين درحالي است كه نمونه هايي از ساختمان هاي ساخته شده در گذشته وجود دارد كه از بسياري بناهاي نوساز مقاوم تر هستند.

مدير سينما گلريز همچنين خاطرنشان كرد: پس از مطرح شدن ماده قانوني مورد نظر صاحب زمين در دادگاه، قاضي سرقفلي ما را به رسميت شناخت و اما مالك زمين دست بردار نيست و در تلاش است هربار با ترفند تازه اي راهي براي تبديل سينما به برج پيدا كند. اين در حالي است كه وزير محترم ارشاد دستور به باز شدن سينما داده است اما پرونده ما نزد مديران ارشاد دست به دست مي شود و از آقاي ايوبي به احساني، فرجي، قطبي و در نهايت به شهرداري تهران ارجاع مي شود تا براي بازگرداندن آن به ارشاد چهار ماه زمان صرف كنيم.

در شرايطي كه علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، و حجت الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور در هفته هاي اخير از كمبود سالن هاي سينما سخن گفته بودند مشخص نيست چرا بايد در برابر خاموش شدن چراغ يكي از همين سالن ها شاهد سكوت باشيم.

مدير سينما گلريز با طرح اين سوال اظهار داشت: من نيز طبق قانون پيگير اين پرونده هستم و خودم نيز پرونده هايي عليه اين فرد سودجو به جريان انداخته ام و در حال پيگيري هستم كه موظف شدن به بازسازي و مقاوم سازي بناي سينما گلريز در برابر زلزله يكي از اين پرونده ها محسوب مي شود. اما تمام مسائل ما مسيري بلند مدت است و زمان مي طلبد. اما انتظار داشتم مديران مياني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به دستور صريح آقاي جنتي مبني بر اقدام براي بازسازي و بازگشايي جدي تر عمل كنند.

مصيبي همچنين به افراد زيادي كه به دليل تعطيلي سينما گلريز دچار خسارت و بيكاري شده اند اشاره كرد و افزود: سينما حدود 15 كارمند داشت كه امروز بيكار هستند و بايد به اين تعداد گروه هاي نمايشي را اضافه كنيد كه با حساب بازيگران، طراحان صحنه و لباس، عوامل فني، گريم، موسيقي، نويسنده و كارگردان حدود 50 نفر را شامل مي شود. وقتي توجه كنيم بسياري از اين افراد سرپرست خانواده هستند تعداد خسارت ديدگان بيشتر خواهد شد.

وي در انتها نسبت به افزايش اقدام هايي از اين دست به مسئولان فرهنگي هشدار داد و ضمن گلايه از بعضي رسانه ها گفت: وزارت ارشاد بايد از همان ابتدا وارد عمل مي شد و اجازه نمي داد كار به تعطيلي سينما بكشد. اگر قرار باشد چنين رويه اي باب شود و افراد بتوانند با سوء استفاده از قانون گذشته نسبت به تغيير كاربري و تبديل بنا اقدام كنند 80 درصد سينماهاي پايتخت به برج تبديل خواهد شد.

منبع خبر: اعتماد
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 09 مرداد ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir