سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

کريم تيموري: در آبان ماه سال گذشته سقف سالن نمايش به علت کهولت مصالح آسيب ديد

پرسيا، سينماي بلاتکليف شيراز

بانی فیلم آنلاین: سينما پرسياي شيراز که روزگاري بهترين فيلم هاي سينماي ايران و جهان را با صداي دالبي پخش مي کرد، حالا فقط طاق آسمان را نشان مي دهد! بدون صدا و شرح.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

به گزارش ايسنا، سينما پرسیا با هيبتي چشمگير و ظاهري آراسته در يکي از پرتردد ترين مناطق گردشگري شهر شيراز قرار گرفته اما يک مشکل بزرگ براي نمايش فيلم دارد و آن نداشتن سقف است. روي تابلوي بزرگي بر سر در پرسيا نوشته اند سينما به علت تعميرات تعطيل است. پرسيا 9 ماه است اين بار را برداشته و انگار خيال فارغ شدن ندارد!

«در اين روزهاي بلند و عمرهاي کوتاه شايد کمتر کسي مانده باشد که سينما خورشيد را با شمشادهاي بلندش در هفتاد سال پيش به ياد بياورد. آن روزها که سينما خورشيد سالن تابستانه سينما پارس بود و هنر هفتم طوري مردم را شگفت زده مي کرد که وقتي شير تارزان بر پرده غريد با چوب دستي پرده سينما را شکافتند!

اما هنوز پيرمردها فيلم «رام کردن زن سرکش» را خوب يادشان مانده که در آن چطور ريچارد برتون سعي مي کرد با لباس هاي فاخرش، اليزابت تايلور را تنبيه کند، فيلمي که خانم ها زياد دوستش ندارند. سينما پرسيا 47 سال پيش با رام کردن زن سرکش افتتاح شد. پرده اين سينما عمر شريف را به خود ديده است وقتي که دکتر ژيواگو صدايش مي زدنند، بن هور را با ارابه هاي سرکش و آرامش اسپارتاکوس را زماني که با يک کاسه آب توسط جين سيمونز پذيرايي شد. فيلم «حباب» سه بعدي پخش شد، حالا لنزهاي سه بعدي در نمايشگاه سينما پرسيا کنار آپارات هاي قديمي که شانه به شانه هم داده اند نگهداري مي شوند، کنار پرژکتورهاي سالخورده بوير که بعد از بازسازي سينما در سال 86 ابهت خود را اين بار در سالن انتظار به رخ مي کشند. صداي استريو فونيک جايش را به دالبي ديجيتال داده است اما سينما پرسيا اصالتش را در گوش شما با زبان خاطره زمزمه مي کند. به امتحانش مي ارزد.

چند سال پيش اين مقدمه را براي معرفي سابقه سينما پرسيا نوشته ام، اما حالا اين توصيف دور و دردناک است. پرسيا در سال 85 با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بازسازي شد، اما انتظار نمي رفت عدم کارشناسي صحيح موسسه سينما شهر به اين زودي، ويراني به بار بياورد.

از کريم تيموري مالک سينما پرسيا پرسيديم که از زمان اعلام خطر و تعطيلي سينما چند ماه مي گذرد اما سالن دست نخورده مانده، وقتي تعميرات در کار نيست چرا نوشته ايد به اين دليل تعطيل است؟ به کنايه ميگويد: مي خواهيم الکي دلمان را خوش کنيم! او که معتقد است سينما در ايران هنر و صنعتي ورشکسته است، ادامه مي دهد: سينما درآمدي ندارد که حتي بخواهيم با دريافت تسهيلات هزينه بازسازي آن را فراهم کنيم.

تيموري در خصوص ويران شدن سقف و تعطيل شدن سينماي پرسيا يادآوري کرد: در آبان ماه سال گذشته سقف سالن نمايش به علت کهولت مصالح آسيب ديد و احتمال خطر ريزش آن به وجود آمد تا سرانجام با پيگيري هاي شخصي، دستور تعطيل کردن سينما را دريافت و بلافاصله اجرا کرديم.

او اضافه کرد: پس از گذشت هفت ماه سقف به شکل کامل فرو ريخت و نامه نگاري هاي ما که از زمان اعلام خطر آغاز شده بود و به علت بي نتيجه ماندن تاکنون ادامه دارد، با ارسال نامه هاي پي در پي در خصوص احتمال خطر جاني و مالي براي کسبه اطراف و سينما پيام هشدار داده ايم. هيچگونه اقدامي در خصوص باز سازي و تعمير اين سينما انجام و پاسخ روشني به نامه هاي ارسالي داده نشده است.

تيموري که بر همياري مردمي در بازسازي پرسيا اصرار دارد، گفت: شايد اگر با اعلام يک شماره حساب از طريق رسانه ها براي جمع آوري هزينه بازسازي اقدام شود، نتيجه بهتري بگيريم تا اين مکان آبرومند فرهنگي به بقاء خود ادامه دهد. او اضافه کرد: در سالي که در آغاز آن توجه به امورات فرهنگي توصيه و تأکيد شده است تخريب بهترين سينماي جنوب کشور به لحاظ کيفيت کار و جذب مخاطب حتي در اولويت بازديد توسط مدير کل فرهنگ و ارشاد فارس قرار نگرفت و وي حتي براي آگاهي از اتفاقي مهم در حوزه مديريت خود به سينما نيامده است.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 11 تیر ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir