سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

رئیس انجمن سینماداران: اغلب فیلم‌های ایرانی ضعیف ‌اند

راه چاره نمایش فیلم خوب خارجی است

قاصداشرفی ضمن اشاره به نگران کننده بودن سبد اکران گفت: سینمای تک محصولی ما فقط محصولات داخلی را نمایش دهد. ما هیچ انتخاب دیگری نداریم و نمی‌توانیم فیلم خارجی نمایش دهیم. سال ‌های سال است که با این رویه ما مخاطبانمان را از دست داده ایم، چون حق انتخاب را از مخاطبان سینما گرفته‌ ایم و فقط محصولات و تولیدات ضعیف داخلی را می‌توانیم برای آنها به نمایش بگذاریم.

سایت انجمن سینماداران ایران

پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر و مرور فیلم هایی که قرار است در سال آینده به اکران در بیاییند به نظر می رسد سینماداران سال سختی را در پیش داشته باشند. در بین آثار پخش شده در جشنواره فجر به زحمت می توان چند فیلم با معیار های فروش پیدا کرد که احتمالاً بیشتر این گزینه ها در اکران عید نوروز روی پرده خواهند رفت و حالا سوال این است بقیه سال را چگونه باید گذراند؟

محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: با توجه به فیلم هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر دیدیم خب می توان گفت فیلم ها در دسته بندی متوسط و ضعیف قرار می گیرند. اگر قرار باشد بر همین منوال به استقبال سال آینده برویم و همین فیلم ها در سبد نمایش ما باشد، بسیار نگران کننده است. اما از طرف دیگر می توانیم امیدوار باشیم که تعدادی از فیلم هایی که در حال تولید هستند و اکنون خارج از سبد اکران هستند بتوانند سینمای سال ۹۳ را احیا کنند. البته همه فیلم هایی که در جشنواره دیدیم ضعیف نبودند ولی تعداد فیلم های ضعیف و متوسط بیشتر بود و فکر می کنم برای جذب مخاطب دچار مشکل باشیم.

قاصد اشرفی گفت: ما گزینه ای دیگر نداریم و محکوم به نمایش فیلم های داخلی هستیم. ما گزینه دوم نداریم و سینمای تک محصولی ما فقط محصولات داخلی را می تواند نمایش دهد. ما هیچ انتخاب دیگری نداریم و نمی توانیم فیلم خارجی نمایش دهیم. سال های سال است که با این رویه ما مخاطبانمان را از دست داده ایم، چون حق انتخاب را از مخاطبان سینما گرفته ایم و فقط محصولات و تولیدات ضعیف داخلی را می توانیم برای آنها به نمایش بگذاریم. مخاطبان علاقه دارند و دوست دارند بهترین تولیدات سینمای جهان را بر پرده ببینند ولی متأسفانه ما هیچ راهی نداریم که فیلم های خارجی را نمایش دهیم و همین فیلم های متوسط و ضعیف را باید برای مخاطبان نمایش دهیم.

وی اظهار داشت: در مجموع اصلاً موافق این نیستم که همه فیلم های به اصطلاح بفروش در اکران عید به نمایش گذاشته شود و بقیه فصول ما هیچ فیلم جذابی نداشته باشیم. فیلم های ما خیلی محدود است و اگر تعداد سی فیلم خوب داشتیم می توانستیم در تمام فصول خوشبین باشیم ولی الان چون به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم بفروش نداریم اگر دو تا از آنها را در اکران عید نمایش دهیم آن سالن هایی که آن فیلم را ندارند آسیب خواهند دید. ما به دلیل نداشتن فیلم آسیب پذیر شده ایم. اگر ۵ سرگروه داشته باشیم و به اندازه هر گروه فیلم خوب نداشته باشیم که این فیلم ها هم وزن باشند سرگروه و مجموعه اش آسیب می بینند و از یک طرف هم اگر همه فیلم های خوب را در عید اکران کنیم و در بقیه فصول فیلم بفروش نداشته باشیم سینما ها ضرر می کنند.

قاصد اشرفی تصریح کرد: در سال گذشته اخباری مبنی بر اینکه تعدادی از سالن های سینما بسته شدند شنیدیم و باید بگویم ما کاری نمی توانیم انجام دهیم. چاره ای نداریم، با این تورم که وجود دارد، هزینه های ما هم افزایش می یابد و اگر نتوانیم این دخل و خرج را همسان کنیم این اتفاق غیر قابل اجتناب خواهد بود. الان شنیدیم حامل های انرژی ۲۵ درصد گران می شود، مثلاً پول قبض گاز یک میلیون و صد هزار تومان آمده است اگر قرار بر افزایش باشد ما چگونه می خواهیم این افزایش خرج را با دخل هماهنگ کنیم؟ همه هزینه ها را که با هم جمع کنید با وضعیت فیلم های که در پیش داریم وضعیت جالبی نخواهد بود.

رئیس انجمن سینماداران کشور گفت: اولویت ما برای سال آینده این است که از دست اندرکاران سینما بخواهیم تعداد فیلم های خوب را افزایش دهند و فیلم های پرفروش بسازند. این فیلم هایی که نمی تواند درمانی برای سالن های سینما باشد را از چرخه ساخت خارج کنند و اگر هم ساخته شود دولت هزینه های آن را تقبل کند. فیلمی که در تولید به آن کمک شود در اکران نیز باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد سالن هایمان را به فیلم های خارجی اختصاص بدهیم هم به فیلم سازان کمک می کند که در یک وضعیت رقابتی قرار گیرند و هم به مخاطبان و تماشاچیان کمک می شود تا در انتخاب های متنوعی که دارند به سالن سینما بروند و هم به اقتصاد سالن های سینما کمک می شود. شاید این رونق باعث تشویق در سرمایه گذاری روی سالن های سینما هم بشود.

قاصد اشرفی گفت: من اصلاً پروژه «سینما سلام» را نمی دانم، همان یک روز هم که رایگان و هماهنگی هم نشده بود خیلی به سینماداران سخت گذشت و برای سالن سینما این وضعیت خوبی به شمار نمی آمد. ما باید به دنبال راهکار مناسب و فرصت های درست و برنامه ریزی با فکری داشته باشیم تا مردم یک دفعه به سالن های سینما هجوم نبرند. راهکار های مناسبی وجود دارد که می توان به نسبت ظرفیت سالن ها افرادی را در سالن ها جای داد تا پر شوند. دولت می تواند از سالن های سینما بلیت بخرد و به مردم بدهد و آنها به سینما بیاییند و یا اینکه دولت درصدی از ظرفیت صندلی را در طول سال بخرد و در اختیار قشر کم درآمد قرار دهد و نیازی هم به سلام سینما نیست.

وی در پایان عنوان کرد: تعداد زیادی از سالن های سینما به امکانات دیجیتال دست یافته اند و امیدوارم تا پایان امسال تمام سینما ها امکان پخش دیجیتال را داشته باشند. در شهرستانها هم سالن های خوبی داریم و تعداد زیادی از آنها بازسازی شده اند اما ما فیلم خوب نداریم. سینما فیلم خوب می خواهد و اگر فیلم خوب باشد ما به کمک دولت و یا هیچ ارگان دیگری احتیاج نداریم.

منبع خبر: سایت سینمایی کافه سینما
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 11 اسفند ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir