سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

60 فيلم به نمايش در آمده در جشنواره فجر نويد بخش چه چشم اندازي را در اکران هستند؟

بيم ها و اميدهاي گيشه 93

چند روز پيش رئيس انجمن سينماداران با اشاره به فيلم هاي به نمايش در آمده در جشنواره امسال، چشم انداز گيشه سال 93 را چندان اميدبخش ارزيابي نکرد. نکته اي که اغلب سينماگران بر آن اذعان دارند. تعداد اندک فيلم هاي جذاب براي مخاطب عام ميان انبوه آثار به نمايش درآمده در جشنواره امسال است. در جشنواره سي و دوم فيلم هاي قابل تأملي حضور داشت که متأسفانه برخي از آنها صرفاً به لحاظ هنري آثار قابل توجهي هستند و بعيد است توانايي جذب گسترده مخاطب را داشته باشند. از سوي ديگر بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که تعدادي از توليدات امسال در جشنواره حضور نيافتند.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

فيلم هايي که برخي از آنها مثل «شهر موش ها 2» مي توانند از اميدهاي گيشه سال آينده باشند. هرچند در يک نگاه کلي و فعليت اکران سال 93 خيلي اميدوار کننده به نظر نمي رسد. اگر ملاک فيلم هاي حاضر در جشنواره باشد تعداد آثار داراي قابليت جذب مخاطب گسترده کمتر از انگشتان دست است و اگر بخواهيم به فيلم هايي که در جشنواره نبودند اميد ببنديم شايد بتوان به اکران متوسط اميدوار بود.

مهدي صباغ زاده: اکران سينما نمي تواند تحت الشعاع تجربه گرايي باشد
مهدي صباغ زاده تأکيد کرد صاحبان فيلم هاي تجربه گرا نبايد توقع داشته باشند که حتماً فيلمشان به نمايش عمومي در بيايد.

صباغ زاده به باني فيلم گفت: محدوديت اکران مشکلي است که سينماي ايران سالهاست که با آن مواجه است. ما مي توانيم حداکثر 50 فيلم در سال به نمايش در بياوريم و اين در حالي است که در يک سال 120 فيلم توليد مي شود. من با نفس تجربه کردن مخالف نيستم و معتقدم همه مي توانند بسازند، اما هر کس از عهده مديوم سينما بر مي آيد، بايد باقي بماند و ديگراني که از جنس ديگري کار مي کنند، مي توانند جذب تلويزيون شوند. وي افزود: امروز صداي همه سينماداران درآمده است. فيلم هاي حاضر در جشنواره را ديده اند و فيلم ها را گيشه پسند ارزيابي نکرده اند، پس سال خوبي را پيش بيني نمي کنند. اکران نوروزي نيز با وجود طلايي بودن به هر حال محدود است و نمي توان همه آثار خوب را همان موقع اکران کرد و دست سينما را براي ماه هاي ديگر سال خالي گذاشت. در ترکيب اکران نوروزي خوب است فيلم هاي متوسط هم قرار بگيرد تا يک تعادل ايجاد شود و بتوانيم مردم را براي همه زمان ها دلگرم نگه داريم.

صباغ زاده تأکيد کرد: ترکيب سينماي نوروزي امسال مي تواند در کنار يک فيلم کمدي، آثار اجتماعي و جنگي هم داشته باشد. آينه اي از همه سينماي ايران بايد روي پرده بيايد. اکران مقوله اي مربوط به صنوف است، اما ارشاد هم بايد نظر بدهد و بررسي کند که نمايش کدام فيلم ها از جمع آثاري که درخواست داده اند، براي نوروز مناسب تر است. از نگاه من «خط ويژه» و «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» از جمله فيلم هايي هستند که مي توانند موفق باشند.

فرزاد موتمن:  اگر مي دانستم وضع سينما خراب مي شود  «سايه روشن» را نمي ساختم!
فرزاد موتمن با اشاره به اينکه توقع ديدن فيلم هاي غير جذاب را در جشنواره نداشته تأکيد کرد که «سايه روشن» را به عنوان يک فيلم تجربي ساخته، چون تصورش اين بوده که امسال ديگران به قدر کافي فيلم هاي گيشه پسند خواهند ساخت.

موتمن به باني فيلم گفت: در بين روزهاي جشنواره عزادار يکي از نزديکانم شدم و نتوانستم فيلم ها را به طور کامل تماشا کنم. در چند روز اول و چند روز آخري که در فضاي برج اين رويداد حاضر بودم، يک موضوع وحشتناک را دريافتم و آن اينکه فيلم هاي امسال سينماي ايران ضدگيشه هستند. اين موضوع به آن معنا نيست که فيلم هاي موفق تجربي يا فيلم هايي خاص و هنري باشند، بلکه صرفاً ضد گيشه هستند. فيلم هايي خشک و غير جذاب و فاقد فضاسازي ديدني. حتي کاراکترها و اتمسفر ديدني ندارند و از قصه پر افت و خيز هم محروم اند و در يک کلام فيلم هايي خنثي هستند. متأسفانه بايد بگويم به لحاظ اقتصادي سال خوبي براي ما رقم نمي خورد. موتمن تصريح کرد: من اصلاً اينطور فکر نمي کردم. پيش بيني من اين بود که دولت عوض مي شود و اين موضوع، معتدل شدن فضاي سياسي و اجتماعي جامعه را به دنبال دارد. فکر مي کردم فيلمسازها به طرف مضامين جذابتري مي روند و آثاري با پتانسيل تجاري بيشتري مي سازند. به همين دليل خودم رفتم سراغ يک پروژه کوچک و جمع و جور که بيشتر لحن تجربي داشت. با خودم گفتم حالا که همه مي خواهند فيلم پرفروش بسازند، وقت خوبي است که من فيلم کوچک خودم را بسازم و به سليقه شخصي خودم نزديک شوم. من اگر مي دانستم اوضاع اينطور است مي رفتم يک فيلم تجاري مي ساختم نه «سايه روشن» را! من از ديدن فيلم ها جا خوردم و فکر مي کنم چشم انداز خيلي خوبي نداريم. تا اينجاي کار به نظر مي رسد تنها چند فيلم امکان فروش دارند. مثلاً «آرايش غليظ»، «خط ويژه» يا «آذر، شهدخت، پرويز و دیگران» و «رد کارپت» را نديدم اما مي دانم چه نوع فيلمي است. استقبال متوسطي را براي آن احتمال مي دهم. «طبقه حساس» هم فیلمی قابل اعتناست. فکر مي کنم سينماي ايران در سال آينده بايد براي پتانسيل هاي تجاري، روي فيلم هايي حساب باز کند که در جشنواره حضور نداشتند. مثلا «شهر موش ها».
اين کارگردان توضيح داد: 60 فيلم در بخش هاي مختلف جشنواره حاضر بود. چيزي حدود 70 فيلم هم اصلاً وارد جشنواره نشد. بنابراين ما حدود 130 فيلم در پشت اکران داريم و تنها 40 فيلم مي تواند اکران شود. 90 فيلم به نمايش در نمي آيد و اين فاجعه بار است. البته بايد بگويم سينماي ايران پررو تر از اين حرف هاست که با اين اوضاع بسته شود.

علي سرتيپي: جشنواره فيلم فجر پر از ستاره بود اما انتظارها برآورده نشد
علي سرتيپي گفت: متأسفانه تعداد تماشاگران از سال 1388 که 18 ميليون بود به  هفت ميليون رسيده است که اميدواريم با فعاليت ‌هاي دولت جديد حرکت هاي بهتري در جذب تماشاگران ببينيم، زيرا اگر اين روند ادامه پيدا کند سينما نابود مي‌شود.

علی سرتیپی - تهیه کننده سینما - انجمن سینماداران ایران

اين تهيه ‌کننده سينما درباره سي‌ و دومين جشنواره فيلم فجر به ايسنا گفت: امسال به دليل حضور نسل ‌هاي مختلف با يک جشنواره متفاوت رو به رو بوديم. امسال جشنواره فيلم فجر پر از ستاره بود اما متأسفانه انتظارها برآورده نشد، اميدواريم اسامي کارگردانان بتواند تماشاگران را به سينما بکشاند.

سرتيپي در مورد موفقيت تعدادي از فيلم اولي ‌ها در سي و دومين جشنواره فيلم فجر اظهار کرد: امسال فيلم اولي ‌هاي خوبي در جشنواره فيلم فجر شرکت کرده‌اند که اين موضوع بر لزوم اکران مناسب اين فيلم‌ها در سال آينده را اشاره مي‌کند.

وي با بيان اينکه من عضو تدوين ‌کنندگان آيين نامه اکران سال 1393 بودم، تصريح کرد: تدوين ‌کنندگان اين آيين ‌نامه يک گروه را براي فيلم‌ اولي ‌ها، فيلم‌هاي تجربي و فيلم‌هايي که براي گيشه ساخته نشده‌اند اختصاص داده‌اند تا در سال 1393 با يک برنامه ‌ريزي مناسب به فيلم اولي‌ ها کمک کرده باشيم.

وي ادامه داد: براي اين فيلم‌ ها 9 سالن در نظر گرفته شده‌ است و با حمايت‌ هاي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي براي تبليغات اين فيلم‌ ها و همچنين سالن‌ هاي اکران کننده، مسأله اکران اين فيلم ‌ها رفع خواهد شد. سرتيپي در مورد نقش امروز تهيه‌کنندگان در حمايت از فيلم اولي ‌ها و کشاندن تماشاگران به سينما گفت: متأسفانه شرايط اقتصادي امروز سينماي ايران به حدي اسفبار است که تهيه‌ کنندگان نمي‌توانند در اين موضوع دخالت زيادي داشته باشند.

وي يادآور شد: در ماه گذشته حدود 75 درخواست از طرف فيلم اولي ‌ها به شوراي پروانه ساخت آمده بود. تهيه‌ کنندگان قطعاً در اين شرايط تلاش مي‌کنند فيلم‌هايي انتخاب کنند که در گيشه موفق باشد. وي بر نقش دولت در حمايت از فيلم اولي‌ ها تأکيد کرد و گفت: در اين شرايط مسئوليت بيشتر با دولت است که از فيلم اولي‌ ها حمايت کند. استعدادها را شناسايي کند و از آنها براي کار حمايت کند. سينماي ما سينمايي نيست که به طور عادي به نتيجه برسد. سرتيپي تصريح کرد: به دليل محدوديت اکران فيلم ‌هاي ايراني که تنها در ايران اکران مي‌شوند و همچنين تعداد محدود سينماها، مسئوليت بيشتر با دولت است.

سرتيپي درباره‌ وعده‌ هایي که مديريت جديد سازمان سينمايي کشور به تهيه‌کنندگان داده‌ است، اظهار کرد: آقاي ايوبي به تهيه‌ کنندگان وعده داده‌اند، فيلم‌هايي که ارتباط بهتري با تماشاگران برقرار مي‌کند، پروانه ساخت بگيرند.
وي ادامه داد: حمايت مادي در اکران فيلم‌ها، توجه به سالن‌ هاي نمايش، احداث و بازسازي سينماها، ورود تجهيزات پيشرفته به سينماها و سپردن کارها به صنوف، کم کردن نقش دولت در توليد فيلم از صحبت‌ هايي بوده است که در جلسات خود با رئيس سازمان سينمايي کشور مطرح شده است.
اين تهيه‌ کننده سينما تصريح کرد: من انگيزه و اراده لازم را براي عملي شدن وعده‌ هاي آقاي ايوبي مي‌بينم. سرتيپي در مورد آخرين اثر خود گفت: «شهر موش ‌ها» اثر مرضيه برومند تا يک ماه آينده به پايان مي‌رسد و اميدوارم براي عيد فطر سال آينده اين فيلم را اکران کنيم.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 30 بهمن ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir