سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

جدیدترین اظهارات مسچی از روند دیجیتال کردن سینماها

دیجیتال کردن سینماها و آدرس غلط دادن!

بانی فیلم آنلاین: در حالی که تجهیز سالن های سینماهای کشور به سیستم پخش دیجیتال، از مدت ها پیش به عنوان یک ضرورت های غیر قابل انکار بقای صنعت سینمای کشورمان مورد توجه قرار گرفته و در دوره جواد شمقدری هم در دستور کار سازمان سینمایی قرار داشت، در دوره جدید مدیریت سینمایی نیز قرار است این پروژه در سطح سالن های سینماهای کشور به شکل جدی وارد مرحله اجرایی شود. پیش از این دست اندرکاران حوزه پخش و نمایش فیلم در جلسات کار گروهی که توسط سازمان سینمایی برگزار شد، ضرورت های تجهیز شدن سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مورد تأکید قرار گرفت اما یکی از آسیب شناسی های رفتن به سمت تجهیز سالن ها به این سیستم که در جلسه مزبور نیز در مورد آن بحث شده بود، اعلام این موضوع بود که سیستم دیجیتال کردن پخش سالن ها باید بومی سازی شود، موضوعی که توسط برخی از مدیران سینمایی مطرح شد و بیشتر به عنوان دادن آدرس غلط در حوزه ای تلقی شد. هرچند اعلام دیدگاه بومی کردن سیستم دیجیتال در جلسه مزبور با واکنش منفی کارشناسان حاضر رو به رو شد اما باید نسبت به بیان مواردی که مسیر اصولی دیجیتالی کردن سیستم پخش سینماها را به مخاطره و انحراف بکشاند خودداری کرد. خبرنگار ایسنا پس از اعلام ضرورت های تجهیز سالن ها به سیستم دیجیتال، پای حرف های مجید مسچی نشسته؛ مسچی به عنوان مدیر عامل موسسه سینماشهر مسئولیت مستقیم پروژه دیجیتالی کردن سالن های سینماها را برعهده دارد.

مجید مسچی آخرین وضعیت دیجیتال کردن سالن‌های سینما و مزایای آن را تشریح و از برخی اظهارات غیر کارشناسی در این خصوص گله کرد. مدیر موسسه «سینما شهر» در گفتگویی با ایسنا، بحث دیجیتال کردن سینماهای کشور را به قبل از جشنواره فجر سال گذشته مرتبط دانست و یادآور شد: برای جشنواره فیلم فجر از تجربیات دیجیتال کردن سینماها در شهرستانها استفاده کردیم. پیش از جشنواره فیلم فجر سال 91، پنجاه سالن سینما مجهز به تجهیزات دیجیتال تبدیل شده بودند و حتی فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» 30 سینمای دیجیتال در اختیار داشت.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

وی افزود: از تیرماه سال گذشته شروع به دیجیتال کردن سینماها کردیم که از جمله آنها سینما «هویزه» مشهد بود که هر پنج سالن آن دیجیتال شد.

مسچی رفتن به سمت دیجیتال را برای پخش یک ضرورت دانست و گفت:‌ دیگر تکنولوژی 35 میلیمتری تمام شده است و کارخانه‌ های معدود تولید پوزیتیو هم در حال تعطیل شدن هستند، از بهار امسال شرکت «فوجی» کاملاً تعطیل شد و در حال حاضر تنها «کداک» و «آگفا» مانده‌اند و عملاً تولید پزتیو محدود شده است.

وی افزود: البته نگاتیو همچنان در تولیدات سینمایی جایگاه خودش را حفظ کرده است اما نمایش به دیجیتال تبدیل شده و دیگر نمی‌توان 35 را ادامه داد. مدیر موسسه «سینما شهر» در خصوص تسهیلاتی که برای تبدیل سینماها به دیجیتال قائل شده‌اند، گفت: انتظار اینکه بخشی از هزینه‌ ها را خود سینماها تأمین کنند، دور از واقعیت است و این موضوع باید با سرمایه‌گذاری دولت به نتیجه برسد که در موقعیت فعلی با توجه به اجبار و شرایط عمومی، استارت این کار را زدیم.

مسچی از تقسیم‌ بندی سینماها به چهار گروه خبر داد و اظهار کرد: ‌دو گروه دولتی و دو گروه خصوصی هستند و در هر بخش سینماهایی که فروش مناسب دارند و ندارند از هم تفکیک شده‌اند که در اولویت ما ضعیف ‌ترین سینماهای خصوصی کم فروش هستند که صددرصد هزینه تبدیل دیجیتال را پرداخت می‌کنیم.

وی کمترین حمایت را از سینماهای دولتی پرفروش عنوان کرد و گفت: سینماهایی که در سال 91، 500 میلیون تومان بیشتر فروخته باشند، 80 درصد از حمایت ما برخوردار می‌شوند و 20 درصد باید از سوی خود صاحب سینما پرداخت شود و نسبت سینماهای دولتی‌ کم‌فروش هم 90 به 10 است. مسچی ادامه داد: برای سینماهای خصوصی پرفروش هم همین درصد 90 به 10 را در نظر گرفتیم و ممکن است حمایت از آنها را هم به صددرصد برسانیم.

این مدیر، دیجیتال کردن سینماها شامل چهار مورد پروژکتور، سرور، تکمیل سیستم صوت و در صورت نیاز سیستم برق ورودی به دستگاه را عنوان کرد و به ایسنا گفت: سینماهای جشنواره فیلم فجر را در اولویت قرار داده‌ایم که از 30 سینمایی که در لیست جشنواره هستند، 12 سالن قبلا به دیجیتال تبدیل شده‌اند و 18 سالن باقی مانده را طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا 15 دی ‌ماه آماده می‌کنیم تا یک ماه فرصت امکان تست وجود داشته باشد.

وی افزود: اولویت بعدی ما تا قبل از عید نوروز خواهد بود که تعداد قابل توجهی از سالن‌های سینما را پوشش خواهد داد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اوایل تابستان کل سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شوند.

مسچی سازمان سینمایی را تأمین کننده منابع و نظارت ‌کننده بر حسن انجام کار عنوان کرد و ادامه داد: هر سینماداری خودش می‌تواند سیستم مورد نظرش را انتخاب کند و ما هزینه را طبق سقف حمایتی که مشخص کرده‌ایم، پرداخت کنیم. رقم حمایتی ما برای خرید سرور، تولید داخل است و در حال حاضر دو شرکت در کشور ما تولید دارند و ما به منظور حمایت از تولید داخلی این حمایت را انجام می‌دهیم.

وی افزود: اگر سینمایی از این دو شرکت خریداری کند، صد در صد وجه را می‌پردازیم و اگر سینمایی خواست سرور خارجی خریداری کند تا سقف 12 میلیون را می‌پردازیم که قیمت این سرور برای تولید داخلی 10 تا 12 میلیون و برای خارجی 20 تا 60 میلیون تومان است. در واقع تفاوت این قیمت را خود صاحب سینما پرداخت خواهد کرد.

مسچی توضیح داد: اساس سرور کامپیوتر است و اینکه گفته می‌شود داخلی، منظور نرم‌افزار آن است چرا که قطعات این دستگاه‌ ها از کیس تا برد اصلی چینی هستند. نرم ‌افزار این دستگاه ایرانی شده است و یکی از این دو سازنده داخلی،‌ امتیاز نرم‌افزار خارجی را گرفته و تغییرات اولیه‌ ای روی آن داده و منوهای فارسی اضافه کرده که امکان استفاده از آن راحت‌تر شده است.

وی ادامه داد: شرکت دوم هم از نرم‌افزار خارجی اقتباس کرده و در ویرایش ‌های بعدی تغییرات زیادی را اعمال کرده و هر دوی این دستگاه‌ ها مدت ‌هاست که مورد استفاده است و مشکلات زیادی نداشته‌اند.

مدیر سینما شهر حمایت این موسسه را از پروژکتور نیز تا سقف 25 میلیون اعلام کرد و گفت: بهترین نوع آن ژاپنی است و تا 21 میلیون هم می‌توان خریداری کرد.

مسچی مشکلات به وجود آمده در این بخش را مرتبط با مستر فیلم عنوان کرد و ادامه داد: همچنین بحث آموزش و عدم اطلاع اپراتور از جزئیات دستگاه مشکلاتی را بوجود می‌آورد که به سازندگان داخلی توصیه کردیم تا آنجا که می‌شود کار را آسان کنند، اگر متصدیان نمایش آموزش‌ های لازم را ببینند، کمک زیادی به کارشان می‌کند. وی در ادامه با اشاره به انتخاب سیستم نمایش دیجیتال در ایران اظهار کرد:‌ این سیستم در دنیا به دو گونه است. یکی به نام D-Cinema که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری E-Cinema که در هند، مالزی، استرالیا و جنوب آسیا استفاده می‌شود که این دو سیستم در بسیاری از موارد به هم شبیه هستند و تفاوت عمده آنها در پروژکتور است.

این مدیر ادامه داد: اما از نظر قیمت تفاوت زیادی باهم دارند. اولی 250 میلیون تومان و دیگری حدود 50 میلیون است، ضمن اینکه هزینه‌ های نگهداری اولی بسیار گرانتر است و برای عوض کردن هر لامپ در سال 20 میلیون تومان باید هزینه شود.

وی افزود: دومی برای کشور ما انتخاب بهتری است و هزینه کمتری را هم نیاز دارد و با فروش و درآمد سینمای ما گرفتن سیستم D-Cinema منطقی نیست. تنها مزیت این سیستم نمایش اورجینال فیلم‌ های خارجی است و با توجه به اینکه ما نسخه اصلی را نمایش نمی‌دهیم و نیاز به تغییراتی وجود دارد، مشکلی برای نمایش این آثار در سیستم E-cinema نخواهیم داشت.

مسچی بودجه برای تبدیل سینماها به دیجیتال را 12 میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: این بودجه توسط سازمان سینمای تا شش ماه پیش‌بینی شده است و در طی سه سال از صرفه‌جویی پوزیتیو می‌توان هزینه را برگرداند.

وی یکی از مهمترین ویژگی‌ های تبدیل سینما به دیجیتال را برای شهرستانهای کوچک دانست و اظهار کرد: محدودیت‌ هایی برای رسیدن کپی 35 وجود دارد و برای تهیه‌کننده مقرون به صرفه نیست که سه میلیون هزینه کپی بدهد و در نهایت فیلم باید شش میلیون بفروشد تا این رقم را دربیاورد. به خاطر همین معمولاً تهیه‌کنندگان فیلمشان را در شهرستانهای کوچک اکران نمی‌کنند اما دیجیتال این مشکل را ندارد و امکان دیدن فیلم را در شهرستانها افزایش می‌دهد و حتی می‌توان دو فیلم را در یک روز اکران کرد و تنوع اکران را رقم زد.

مدیر سینماشهر با بیان اینکه با دیجیتال‌ شدن سینماها شاهد امنیت بیشتری در مقابله با کپی‌ های غیرمجاز خواهیم بود، گفت: فیلم از طریق هارد به سینما ارسال می‌شود و روی سرور کپی خواهد شد اما امکان نمایش وجود ندارد و باید فایل کلید ارسال شود که این فایل برای هر سرور انحصاری است و حتی برای نمایش در سالنی دیگر به کلید جدیدی نیاز هست.

وی ادامه داد: تاریخ شروع و پایان اکران، سالن و تایم نمایش کاملاً تعریف شده است و قابل تغییر نخواهد بود و فیلم اندازه قرارداد منعقد شده بین تهیه‌کننده و سینمادار به روی پرده می‌رود، امکانی که برای فیلم 35 میلیمتری مقدور نبود. از نظر کپی غیرمجاز هم امکان تکثیر وجود ندارد و حتی پیش‌بینی شده اگر کابل ارتباطی سرور و پروژکتور قطع شود، سرور نیز قطع می‌شود و امکان سوء استفاده وجود ندارد.

مسچی خاطر نشان کرد: اما همچنان امکان ضبط بر روی پرده وجود دارد و این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد و باید سیستم ‌های ایمنی فیلم با قوانین اجرایی شوند که متأسفانه ما قوانین کاملی برای برخورد با این موضوع نداریم. نباید همه انتظارها برای سیستم نمایش نباشد. مانند اینکه بگوییم خانه‌ ها را محکم کنید تا سارق نیاید و اگر هم سارق آمد با آن کاری نداشته باشیم.

وی افزود: باید توجه داشت در عالم کامپیوتر همان‌طور که عده‌ای فکر می‌کنند و سیستم‌ های ایمن می‌سازند، گروه دیگری هم برای شکستن قفل‌ ها تلاش می‌کنند. سیستم دیجیتال در دنیا مبتنی بر صد سال تجربه اکران در سینماها است و ضعف ‌های موجود را برطرف کرده ‌اند. در واقع با دیجیتال امکان آمار دقیق نمایش وجود دارد و ضعف‌ های صد سال اکران «35 میلیمتری» برطرف شده است.

این مدیر در پایان سخنانش با گله از کسانی که بدون اطلاع و بررسی مسائلی را مطرح می‌کنند، گفت: اخیرا ًیکی از دوستان گفته بود این سیستم به سینمای درجه سه هند تعلق دارد که این مبنای غلطی است و بخشی از آن به عدم داشتن اطلاعات دقیق مربوط می‌شود و بخشی دیگر نیز اختلافات سیاسی و گروهی است که نباید وارد مسائل فنی شود.

مدیر سینما شهر تأکید کرد: ما هر تصمیمی که بگیریم دو بعد فنی و اقتصادی دارد. ما باید تصمیم‌مان را در چارچوب یک امکان ‌سنجی اقتصادی بگیریم، مگر فیلم‌های ما با آثار روز دنیا برابری دارد؟ در واقع همه چیز نسبتی دارد. وی افزود: اگر سینماداران ما آنقدر وضع مالی‌ شان خوب شود و می‌توانند سیستم‌ های گران بخرند، خوشحال می‌شویم. اما باید متناسب با داشته ‌ها باشد. سیستمی که نصب می‌شود، کیفیتش از 90 درصد سینماهای فعلی بهتر خواهد بود و آن را ارتقاء مناسبی می‌دانیم. دوستانی که حرف می‌زنند بروند و سینماهایی که مجهز شده را ببینند و بعد بر مبنای واقعیت نظر دهند تا صحبت ‌هایشان واهی و غیرمنطقی نباشد.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 21 آذر ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir