سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

افزایش 5 درصدی بودجه سینما در برابر تورم 35 درصدی!

هزینه ‌های جاری سازمان سینمایی در یکسال بین 15 تا 20 میلیارد تومان تخمین زده شده است

بانی فیلم آنلاین: اگرچه حسن روحانی تورم 20 تا 35 درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده اما «بودجه پیشنهادی» امور سینمایی دولت برای سال 93 نسبت به «بودجه مصوب» سال 92 در لایحه، تنها پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، دوره قبل رقابت‌ های انتخابات ریاست جمهوری را شاید بتوان تنها دوره‌ای دانست که «سینما» نمود زیادی در آن داشت. رؤسای جمهور بالقوه هریک از ظن خود یار سینمای ایران شدند و درباره حواشی ‌اش سخن گفتند؛ اما سوال آنجا بود که آیا سینمای ایران در عمل نیز مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب قرار می‌گیرد؟

اگرچه رویکرد حسن روحانی و وزیر فرهنگ و ارشادش در حوزه سینما با سخن گفتن درباره نظارت‌ های سلیقه ‌ای در حوزه فیلم، بازگشایی هرچه سریعتر خانه سینما و کاهش حواشی خانه‌ برانداز سینمای ایران روشن است اما گویا وضعیت بودجه خرابتر از این است که بتوان این توجه را به صورت افزایش اعتبارات سینما در «بودجه سال 93 کشور» دید؛ گرچه در بودجه انقباضی سال 93، به بخش فرهنگ توجه بیشتری شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ردیف بودجه «امور سینمایی و تولید فیلم‌های فاخر» در لایحه پیشنهادی دولت، 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. اعلام این رقم به عنوان بودجه سال آینده سینمای ایران در حالی است که رقم مشابه (پیشنهادی) سال گذشته حدود 35 میلیارد تومان بیشتر بود.

توضیح اینکه، ردیف بودجه «امور سینمایی و فیلم‌های فاخر» در لایحه بودجه سال 92 کشور، 135 میلیارد تومان بوده است که مجلس در نهایت بودجه  95 میلیارد تومانی را برای این بخش تصویب کرد که البته قطعاً این رقم به دلیل کسری بودجه و مشکلات اقتصادی کشور نمی‌تواند تا پایان سال، تخصیص داده شود. (اگر وضعیت به روال سالهای قبل باشد، بودجه تخصیصی به سینما نهایتاً امسال 50 میلیارد تومان خواهد بود!)

نکته جالب توجه اینجاست که از سال 92 و با استقلال بودجه‌ای «سازمان سینمایی» از وزارت ارشاد، مدیران این سازمان باید هزینه‌ های جاری خود را نیز از طریق همین بودجه تأمین کنند.

بر اساس اطلاعات رسیده، هزینه ‌های جاری سازمان سینمایی در یکسال بین 15 تا 20 میلیارد تومان تخمین زده شده است. در واقع 20 میلیارد تومان از هر بودجه‌ای که برای «امور سینمایی» مصوب شود، هزینه حقوق و... در سازمان سینمایی می‌شود.

این در شرایطی است که در سال 91 که هزینه‌ های سازمان تازه تأسیس سینمایی را وزارت ارشاد پرداخت می‌کرد، بودجه پیشنهادی دولت بیش از 150 میلیارد تومان بود که حدود 120 میلیارد آن مصوب و حدود 50 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد. به این رقم باید هزینه 15 تا 20 میلیارد تومانی که وزارت ارشاد بابت هزینه‌ های جاری سازمان پرداخت کرده بود را اضافه کرد و گفت که سازمان سینمایی در سال 91 حدود 75 میلیارد تومان بودجه داشت.

حال باید امیدوار بود که اولاً مجلس شورای اسلامی، تمام بودجه پیشنهادی دولت برای «امور سینمایی» را مصوب کند و ثانیاً دولت هم بتواند طبق وعده‌ای که سخنگویش داده (نوبخت: لایحه را بدون کسری به مجلس تقدیم کردیم)، تمام بودجه پیش‌بینی کرده را به سازمان سینمایی بدهد.

در این صورت می‌توان امیدوار بود که بودجه سازمان سینمایی نسبت به دو سال گذشته و با افزایش‌ قیمت ‌های سرسام‌آور در این مدت، تنها 15 - 20 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. در این صورت شاید بتوان امیدوار بود که بودجه سینما نسبت به روند افزایشی قیمت ‌ها کمی متوازن باشد.

در کنار این موضوع، باید به این نکته هم اشاره کرد که دولت علیرغم تمام انتقادات موجود به عنوان «فیلم ‌های فاخر» باز هم عنوان «تولید فیلم‌های فاخر» را در ردیف بودجه پیشنهادی خود مطرح کرده است. این درحالی است که اطلاق صفت «فاخر» به فیلم‌های سینمایی در سال ‌های گذشته، نه‌ تنها با انتقاداتی همراه بوده، بلکه به دلیل تولید بعضی آثار ضعیف، «فیلم ‌های فاخر» بار معنایی منفی ‌ای را نیز در ذهن مخاطب ایجاد کرده است. از دل همین عنوان فاخر بود که پروژه حاشیه‌ دار «لاله» هم بیرون آمد.

با تمام این اوصاف، باید صبر کرد و دید که آیا مجلس کل ردیف بودجه پیشنهادی دولت برای «امور سینمایی و تولید فیلم‌های فاخر» را مصوب می‌کند یا اینکه این رقم نیز مشمول قاعده «چکش ‌کاری» هرساله نمایندگان شده و کاهش پیدا می‌کند؟

منبع خبر: ایسنا
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 20 آذر ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir