سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

تدوين كنندگان آئين نامه شوراي صنفي نمايش 93 معرفی شدند

نقل مکان شوراي صنفي به وزارت ارشاد

نگارش آئين نامه شوراي صنفي نمايش براي سال 93 به زودي آغاز مي شود. به گزارش باني فيلم، نگارش اين آئين نامه قرار است توسط نمايندگان تهيه كنندگان، پخش كنندگان، سينماداران و كانون كارگردانان انجام شود. طبق شنيده هاي خبرنگار باني فيلم، مرتضي شايسته و علي سرتيپي به نمايندگي از پخش كنندگان، سيد جمال ساداتيان و علي آشتياني پور به نمايندگي از تهيه كنندگان، محمدرضا صابري، غلامرضا فرجي و محمد قاصد اشرفي به نمايندگي از سينماداران و احتمالا همايون اسعديان به نمايندگي از كانون كارگردانان نگارش آئين نامه را برعهده خواهند داشت. اين اعضا البته هنوز به صورت رسمي به محمدرضا احساني معرفي نشده اند اما به احتمال فراوان همين اعضا با حضور محمد احساني به زودي نگارش آئين نامه شوراي صنفي 93 را شروع خواهند كرد. شورايي كه گفته مي شود از اسفند ماه در وزرات ارشاد برگزار مي شود. ظاهراً احساني برگزاري جلسات شوراي صنفي را در مكان فعلي اتحاديه 2 تا بهمن ماه بلامانع دانسته و عنوان كرده اين جلسات بعد از جشنواره فيلم فجر با اعضاي جديد در وزارت ارشاد برگزار شود.

پایان دوران سیطره اتحادیه 2 بر شورای صنفی نمایش
اگر موضوع تفویض اختیارات سازمان سینمایی در شورای صنفی نمایش به اتحادیه 2 در زمانی که جواد شمقدری تصور می کرد با این شیوه می تواند تعادلی به اوضاع سینما بدهد، اما پس از عملکردهای غیرکارشناسانه این شورا و بروز تنش های فراوانی که به واسطه تصمیمات رئیس آن در جامعه سینمایی به وجود آمد، امروز با حکمی که رئیس سازمان سینمایی صادر کرد، به شکل عملی سیطره اتحادیه 2 بر این جایگاه صنفی - نمایشی به پایان رسید. با حکم حجت ا... ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، محمد احسانی معاون تولید و آثار سینمایی، ملزم به تدوین آئین نامه و ضوابط نمایش سال 93 شد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در متن این حکم آمده است: نظر به مأموریت حوزه جنابعالی در خصوص امر اکران و نمایش مقتضی است در اسرع وقت شورای تدوین آئین نامه و ضوابط نمایش سال 93 با ترکیب 3 نفر از سینماداران،3 نفر از تهیه کنندگان،3 نفر از پخش کنندگان و یک نفر کارگردان تشکیل شود؛ در ضمن لازم می دانم از زحمات شورای صنفی نمایش فعلی که مأموریت آنها در پایان جشنواره فجر 92 به پایان می رسد تشکر و قدردانی نمایم. بدیهی است هرگونه تصمیم گیری در خصوص نمایش نوروز 93 و بعد از آن،پس از تصویب آئین نامه جدید انجام خواهد شد.

افراطی ها به حاشیه می روند
موضوع شورای صنفی با توجه به اهمیتی که در تعیین مناسبات اکران دارد بارها موضوع گزارش های «بانی فیلم» بوده و حالا که در آستانه تغییر و تحول این شورا قرار گرفته ایم، بار دیگر در گفتگو با اهالی سینما به بررسی این موضوع پرداخته ایم. در حال حاضر شورای صنفی تبدیل به حیات خلوت اقلیتی از تهیه کنندگان سینمای ایران شده که به اتحادیه 2 شهرت یافته اند و برای بررسی رفتارشان کافی است به ادبیات رئیس اتحادیه 2 که رئیس شورای صنفی نیز هست توجه کنیم که به خوبی می تواند نشان دهد این شورا در این سالها چگونه و با چه مشی ای، اداره شده است. با توجه به تمامیت خواهی طیف اتحادیه 2 که مصادیق فراوانی از این رویکرد را می توان در تصمیم گیری ها و رفتارهای تهاجمی این حزب دولت ساخته مشاهده کرد بعید به نظر می رسد بتوان آنها را متوجه درک این موضوع بدیهی کرد که زمانه دیگری آمده و دوران تسلط آنها به شورای صنفی به پایان رسیده است. هر چند به نظر می رسد سیر تحولات و تغییرات به گونه ای پیش می رود که طیف افراطی تهیه کنندگان به حاشیه رانده شوند.

سیروس تسلیمی: آئین نامه جدید حق آثار فرهنگی را محفوظ نگه دارد
سیروس تسلیمی ابراز امیدواری کرد آئین نامه جدید شورای صنفی نمایش، نسبت به فیلم های فرهنگی توجه خاص داشته باشد. تسلیمی به «بانی فیلم» گفت: هر سال برای شورای صنفی سال بعد یک آیین نامه تصویب می شود. البته این آئین نامه جدید لزوماً یک آئین نامه کاملاً متفاوت نیست و دربرگیرنده اصلاحات و تغییراتی است که باید برای سال بعد اعمال شود. این اتفاق یک حُسن دارد. ایرادات موجود سال قبل برطرف می شود، اما یک ایراد همچنان به چشم می خورد. یعنی پس از 33 سال ما هنوز یک آیین نامه ثابت و کامل و دقیق نداریم که این قابلیت را داشته باشد که همه خودشان را با آن هماهنگ کنند. امیدوارم اصلاحاتی که امسال صورت می گیرد، به همه فیلم ها کمک کند. چه فیلم های پرفروش تجاری و چه فیلم های فرهنگی که صاحبانش با مصیبت آن را ساخته اند و انتظار کمک از جانب شورای صنفی و دولت دارند. اعضای کانون پخش و تهیه کننده ها و سینماداران کسانی هستند که به طور تخصصی با ضوابط شورای صنفی نمایش سر و کار دارند و باید هر چه زودتر متن آئین نامه جدید به دستشان برسد. آئین نامه ای که جمع بندی نظرات همه اهالی فن باشد و در آخر به نفع همه اهالی سینما. وی افزود: گروه جدید که بر مسندهای مدیریتی نشسته اند، در زمان های مختلف پذیرای سینماگران بوده اند و حرف آنان را شنیده اند. این گروه مدیریتی به نظر می رسد هیچ یک به دنبال مسائلی غیر از متن اصلی سینما نیستند و به گمانم قرار است آنچه که تصویب می شود به نفع همه اهالی سینما باشد. سیروس تسلیمی بیان داشت: در حال حاضر درصد بالایی از فیلم ها اکران خوبی را تجربه نمی کنند و به خصوص آثار فرهنگی در حق شان اجحاف می شود. در تمام دنیا فیلم های فرهنگی در صورت تداوم اکران است که جایگاه خودشان را پیدا می کنند، چون بودجه زیادی برای تبلیغات ویژه ندارند، اما مخاطب بالقوه آنها همیشه موجود است. اشکال اینجاست که این فیلم ها قبل از اینکه کشف بشوند، از روی پرده پایین می آیند. امیدوارم آیین نامه جدید به اینگونه فیلم ها کمک کند. سینمای دنیا در تمام دنیا وامدار آثار فرهنگی است.

محمد قاصد اشرفی: آئین نامه جدید حتماً با حضور کارشناسان تصویب می شود
محمد قاصد اشرفی تصویب آئین نامه جدید شورای صنفی نمایش را اتفاقی سالانه معرفی کرد که هرگز بدون حضور کارشناسان امر، برگزار نشده است.

قاصد اشرفی به «بانی فیلم» گفت: درباره صحبت جدید آقای ایوبی مبنی بر معرفی اعضای جدید شورای صنفی نمایش فعلاً صحبتی نمی کنم، چون قرار است درباره این تصمیم از طرف ما قدم هایی برداشته شود که فعلاً وارد جرئیات آن نمی شوم. درباره تصویب آئین نامه جدید برای اکران نوروز 93 و پس از آن نیز باید بگویم ما هر سال تصویب آئین نامه جدید شورای صنفی نمایش را با دعوت از کارشناسان امر برگزار می کنیم. وی افزود: همیشه آئین نامه تا زمان برگزاری جشنواره همان سال، بسته می شود. برای سال 93 نیز این اتفاقات صورت می پذیرد تا اگر اختلاف نظرهایی در مورد ماده و تبصره ای وجود دارد، حل شود. در نهایت خروجی جلسه برای تصویب نهایی به ریاست سازمان سینمایی تحویل می شود تا نقطه نظرات آنجا نیز اعمال شود. امیدوارم امسال آنچه حاصل می شود رضایت خاطر عده بیشتری را فراهم کند.

غلامرضا موسوی: نباید جای نمایندگان خانه سینما در شورای صنفی خالی بماند
غلامرضا موسوی تأکید کرد شورای صنفی نمایش برای کارآیی بهتر باید نماینده هایی از کانون کارگردانان و تهیه کنندگان خانه سینما داشته باشد.

غلامرضا موسوی به «بانی فیلم» گفت: شورای صنفی نمایش مثل خیلی چیزهای دیگر از بخش خصوصی مصادره و به سازمان ها یا افرادی منتقل شد که در سابقه آنان همکاری با دولت دهم دیده می شد. به عبارت بهتر، شورای صنفی به مجموعه ای واگذر شد که ارتباط نزدیکتر و ارگانیکتر با دولت داشت و دست پروده همان بودند. در شورای صنفی موجود که به گفته آقای ایوبی زودتر باید به کار خود پایان دهد، کانون کارگردانان و تهیه کنندگان بخش خصوصی وابسته به خانه سینما، اساساً حضور ندارند. تنها انجمن سینماداران هستند که آنجا راه یافته اند و سایرین نیز نمایندگان صنوفی هستند که توسط خود دولت ساخته شده است. وی افزود: معمولاً قبل از پایان هر سال، خانه سینما که هماهنگی صنوف را برای تشکیل شورای صنفی نمایش بر عهده داشت از نمایندگان تهیه کنندگان، سینماداران و کارگردانان دعوت می کرد در جلساتی شرکت کنند تا بر اساس همه اتفاقاتی که در 10 ماه گذشته رخ داده، آئین نامه شورای صنفی را مورد بازبینی قرار بدهند. همه این جریانات بر اساس تجربه های گذشته صورت داده می شد و البته در چهار سالی که طی شد، خبری از آن نبود. این اتحادیه شماره 2 تهیه کنندگان بود که بیشتر متولی این جریان بود و همچنین مدیر کل های وقت معاونت سینمایی آن زمان. بنابراین باید نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان، نماینده کانون کارگردانان و انجمن سینماداران طی نشست هایی آیین نامه را بازبینی کنند و طبیعتاً در این بازبینی نکاتی مورد نظر بعضی گروه هاست که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و بر اساس آن نتایجی که به دست می آید، تغییرات ترتیب داده شوند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: شاید مهمترین نکته در این باره، این باشد که باید به مصادره صنوف و همچنین مصادره محل های دولتی توسط صنوف دست ساز پایان داده شود.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 19 آذر ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir