سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

یادداشتی از امیرحسین علم الهدی

ضرورت تغییر نگاه به سیاست ‌های حوزه توزیع و نمایش سینما در ایران

در ادامه یادداشت ضرورت تغییر نگاه به سیاست ‌های حوزه توزیع و نمایش سینما در ایران در راستای افزایش سطح امید در میان فعالان این حوزه و جذب سرمایه برای افزایش زیرساخت‌ های سینمایی و «افزایش تعداد سالن‌ های سینمایی» در این یادداشت نگاهی کوتاه به وضعیت سینما در اروپا حسب گزارش مرکز سمعی و بصری اتحادیه اروپا در نشریه فوکوس ۲۰۱۳ خواهم داشت:

اتحادیه اروپا با ۵۰۴‌ میلیون نفر و سطح درآمد سرانه داخلی ۳۲۵۹۰ دلار در سال ۲۰۱۲ توانسته است با درآمد هشت ‌‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون دلار «شش ‌میلیارد و ۴۷۴‌میلیون یورو» و ۹۳۴‌ میلیون مخاطب سومین سینمای پرمخاطب را بعد از هند و آمریکای شمالی به‌ نام خود ثبت کند. میانگین قیمت بلیت در این اتحادیه ۸/ ۹ دلار (۶/۹ یورو) است و اتحادیه اروپا با ۲۹۲۵۳ سالن سینما به‌ عنوان دومین بازار از منظر تعداد سینما بعد از آمریکا (با حدود ۴۰‌ هزار سینما) مطرح است.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

61 ‌درصد بازار سینما در این اتحادیه در اختیار تولیدات سینمایی آمریکا (هالیوود) و ۳۵‌ درصد در اختیار تولیدات سینمایی این اتحادیه است، دو‌ درصد نیز در اختیار تولیدات مشترک این اتحادیه و آمریکا و دو‌ درصد دیگر این بازار نیز در اختیار سایر کشورهاست. از ۲۵ فیلم پرفروش این اتحادیه فیلم Skyfall توانسته است با مخاطب ۴۴‌میلیون نفری (تولید مشترک بین هالیوود و اتحادیه اروپا) در رده اول پرمخاطب ‌ترین فیلم این اتحادیه در سال ۲۰۱۲ قرار گیرد و پس از آن فیلم‌ های آمریکایی اکثر فیلم‌های پرفروش جدول را از آن خود کرده‌اند. نکته در خور توجه در این جدول، فیلم فرانسوی Intouchabables است که توانسته با مخاطب ۲۴‌میلیون نفری در رتبه ششم پرفروش‌ترین فیلم سال قرار گیرد و بازهم سینمای فرانسه توانسته است با فیلم Taken2 نزدیک به ۱۰‌میلیون نفر را به سینماهای این اتحادیه بکشاند و رده ۱۷ از این فهرست پرفروش ‌ها را از آن خود کند. پس از فرانسه سینمای اسپانیا با فیلم Lo impossible و با مخاطب نزدیک به هفت ‌‌میلیون نفری در رتبه ۱۹ این جدول قرار گرفته است.

فرانسه به‌ عنوان پیشرو‌ترین سینمای اروپا حرف اول را در تعداد سینما، مخاطب و فروش فیلم می‌زند زیرا با ۲۰۳‌ میلیون نفر مخاطب از جمعیت ۶۴‌ میلیون نفری این کشور (فرانسوی‌ ها به‌ طور میانگین 2/ 3 فیلم در طول سال می‌بینند.) و دارا بودن ۵۵۷۵ سالن سینما (برای هر ۱۱‌ هزار نفر فرانسوی یک سالن سینما وجود دارد.) و فروش یک‌ میلیارد و ۶۶۷‌ میلیون دلاری توانسته است نام خود را در کشورهای دارای سینمای پیشرو ثبت کند. ۴۰‌درصد بازار سینمایی در این کشور در اختیار تولیدات داخلی فرانسوی و نزدیک به ۶۰‌ درصد در اختیار سایر کشورها و بالاخص هالیوود است. از ۲۰ فیلم پرفروش این کشور فیلم‌های فرانسوی در رده‌ های (۳، ۴، ۵، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۸) قرار دارند و فیلم‌های آمریکایی نیز در سایر رده‌ ها قرار دارند. سیاست‌ های حمایتی دولت در این کشور بر مبنای حمایت از تولید داخلی است و ضمن تعریف این سیاست ‌ها در حوزه نمایش سینمایی این کشور که بر مبنای حمایت از این تولیدات تعریف شده است اما براساس احترام به حق انتخاب مخاطب، نمایش فیلم‌ها در رقابتی هوشمندانه طراحی شده است. نمایش فیلم‌های فرانسوی در سالن ‌های سینمایی این کشور با حمایت مالی گسترده دولت همراه است و از سود فروش فیلم‌های هالیوودی به صندوق حمایت سینمای داخلی کمک شایان توجهی برای استمرار تولیدات بومی شده است.

بعد از فرانسه، سینمای انگلستان با مخاطب ۱۷۳‌میلیون نفری و با جمعیت ساکن ۶۳‌میلیون نفری دومین کشور مطرح در این اتحادیه است (هر انگلیسی در طول سال ۳ فیلم در سینماهای این کشور تماشا می‌کند.) ۳۸۱۷ سالن سینما در این کشور (به ازای هر ۱۷‌هزار نفر انگلیسی یک سالن سینما وجود دارد.) با فروش یک‌‌ میلیارد و ۸۶۸‌ میلیون دلاری و با میانگین قیمت بلیت ۱۰ دلار توانسته بازار مناسبی را برای سینمای جهان تعریف کند و این کشور توانسته است در این سال ۳۲‌ درصد از بازار خود را در اختیار تولیدات داخلی و ۶۸‌ درصد را در اختیار سایر کشورها و بالاخص سینمای هالیوود قرار دهد.

سومین کشور برتر این اتحادیه آلمان است، این کشور با جمعیت ۸۲‌ میلیون نفری و مخاطب سالانه  ۱۳۵‌ میلیون نفری (هر آلمانی در طول سال ۱/ ۷ فیلم در سینما تماشا می‌کند.) و با دارا بودن ۴۶۱۷ سالن سینما (به ازای هر ۱۸‌ هزار نفر آلمانی یک سالن سینما در این کشور وجود دارد.) توانسته است فروش سینمای خود را به یک ‌میلیارد و ۳۲۷‌ میلیون دلار با میانگین قیمت بلیت ۹/۸ دلار در سال برساند. بازار سینمایی این کشور به میزان ۱۸‌درصد در اختیار تولیدات بومی و ۸۲‌ درصد در اختیار سایر کشورهاست. از ۲۰ فیلم پرفروش سال در این کشور فیلم فرانسوی intouchabables با نزدیک به ۹‌میلیون نفر بیننده در رتبه اول و بعد از آن فیلم Skyfall با مخاطب ۷/ ۵‌ میلیون نفری قرار گرفته است. فیلم‌های آلمانی در این رتبه‌بندی در رتبه ‌های ۱۰ به بعد جدول پرفروش‌ های سینمایی در این کشور قرار گرفته‌اند که فیلم آلمانی Turkisch fur anfanger با مخاطب دو میلیون و ۴۰۰‌ هزار نفری در رده ۱۰ این جدول قرار گرفته است.

سینمای کشورهای اسپانیا (با ۹۴‌میلیون مخاطب و با جمعیت ۴۶میلیون نفری) ایتالیا (با ۹۱‌میلیون مخاطب و با جمعیت ۶۱‌میلیون نفری) و فنلاند (با ۳۹‌ میلیون مخاطب و جمعیت ۳۸‌میلیون نفری) به‌ عنوان مهمترین بازارهای دیگر سینمایی جهان در این اتحادیه قرار گرفته ‌اند.

سینمای روسیه به ‌عنوان مهمترین بازار رو به رشد اروپا شناخته می‌‌شود که توانسته است در عرض چهار سال (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) مخاطب ۱۲۰‌ میلیون نفری خود را به ۱۶۰‌میلیون نفر برساند (جمعیت این کشور ۱۴۲‌میلیون نفر است.) و تعداد سینماهایش را نیز به ۳۱۴۲ سینما ارتقا دهد. (در سال ۲۰۱۱ فقط ۴۰۰ سالن به تعداد سینماهای این کشور اضافه شده است.) این کشور نیز توانسته است با بازار یک‌‌ میلیارد و ۲۰‌ میلیون دلاری خود به‌عنوان نهمین کشور مهم اقتصادی سینمای جهان شناخته شود. سینمای داخلی روسیه ۱۶‌درصد از بازار سینمایی کشور را در اختیار دارد و مابقی بازار این سینما در اختیار سایر کشورهاست. از ۲۰ فیلم پرفروش این کشور فیلم هالیوودی Ice Age: continental drift با نزدیک به هشت‌ میلیون مخاطب در رده اول قرار گرفته است و سینمای روسیه با تنها فیلم Ivan tsar evict and the gray wolf و با مخاطب سه ‌‌میلیون‌ و۲۰۰‌هزار نفری در رده هشتم جدول پرفروش ‌ها قرار دارد. اکثر تولیدات هالیوود در سینماهای این کشور یکه‌ تازی می‌‌کنند. در هفته آینده نگاهی به سینمای آسیا از منظر حوزه توزیع و نمایش خواهیم داشت تا با تحلیل بازارهای سینمایی جهان به این نکته بیش از گذشته بپردازیم که این حوزه به شرط رقابت هوشمندانه و احترام به حق مخاطب می‌تواند رونق بگیرد و با اصرار به انحصار در نمایش تولیدات داخلی نمی‌توانیم انتظار رونق در سینماهای کشور داشته باشیم.

«انحصار» در یک فعالیت وابسته به حضور مردم ضمن توسعه «فساد» باعث روی گردانی مردم از این فعالیت خواهد شد و سینمای ایران برای برون ‌رفت از بحران ‌های بی‌ شمار خود در حوزه توزیع و نمایش چاره‌ ای ندارد که نسبت به بازتعریف سیاست‌ های سینمایی خود در توزیع و نمایش با توجه به تجارب موفق جهانی اقدام کند.

منبع خبر: روزنامه بهار | نویسنده: امیرحسین علم الهدی
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 05 آبان ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir