سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

سينماهاي باقي مانده هم به سرنوشت سينما تمدن دچار مي شوند

در وهله اول بايد سالن موجود را احيا و تجهيز كرد

گروه سينماي ايران - محمد قاصد اشرفي در خصوص تخريب سينما تمدن گفت: سينما تمدن در سال 1310 ساخته و در آن زمان از جمله سينماهاي خوبي بوده كه فروش بالايي هم داشته. اگر موقعيت آن زمان را هم در نظر بگيريم ما مثل الان تك محصولي نبوديم. فيلم‌هاي بسيار زيادي، هم داخلي هم خارجي داشتيم كه سينمادارها اگر مي ديدند فيلم حتي در عرض 1 روز هم فروش ندارد، مي‌توانستند آن را تعويض كنند. البته در آن زمان ماهواره، ويدئو و... هم وجود نداشت و بنابراين بهترين تفريح سينما محسوب مي شد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

وي ادامه داد: متأسفانه ما الان تك محصولي هستيم يعني فقط توليدات داخلي خودمان را اكران مي كنيم. 35 سال است كه اكران يكنواخت انجام مي‌شود. ما يك شوراي صنفي يا كميسيون اكران داريم و 5 يا نهايتاً 6 فيلم را مي‌توانيم به اكران در بياوريم و اين 6 فيلم بايد در سالن‌ ها بچرخند. در حال حاضر ما سدي داريم به نام شوراي صنفي، كه رابطه بين فيلم و سينما را تنطيم مي‌كند. اين مانع بالطبع به توليدات ما آسيب مي رساند.

مثلاً فيلمي كه اصلاً قابليت ديدن و اكران در سالن هاي سينما را ندارد، به اميد اينكه بالاخره اكراني را خواهد گرفت توليد مي‌شود، اما اگر در زمينه عرضه و تقاضا آزاد باشيم تعداد محدودتري فيلم به مرحله اكران مي رسد. اين يكي از معضلاتي است كه به سالن هاي سينما آسيب زيادي رسانده.

رئيس انجمن سينماداران بيان داشت: بعد از تك محصولي بودن، دليل ديگري كه چراغ سينما ها را خاموش كرد عدم حمايت از سالن سينما بود. ما يك رديف بودجه اي داريم كه اين رديف بودجه را به نام سينما به وزارت ارشاد مي‌دهند. تمام اين بودجه در اختيار توليد فيلم قرار گرفت كه اين توليدات همگي فيلم هاي خوش ساخت نبود. به عبارت ديگر حدود 80 درصد اين فيلم ها نازل بودند. اصلاً قابليت اكران در سالن هاي سينما را نداشتند، اما سالن ها بالاجبار بايد آنها را اكران مي كردند همين اكران فيلم هاي بي محتوا روز به روز سالن ها را بي رونق تر كرد. سالن هاي بي رونق هم مسلماً درآمدي ندارند و از آنها حمايتي هم نمي شود. از آن بودجه اي هم كه در اختيار وزارت ارشاد بود تماماً صرف توليد فيلم هاي به قول خودشان فاخر شد. بنابراين سينماها يكي پس از ديگري تعطيل شدند. از اين تعطيلي هم متأسفانه هيچ دغدغه اي براي مسؤولان  ايجاد نشد. چراكه اگر مسؤولان اين نگراني را احساس مي كردند، الان ما شاهد تعطيلي سينما تمدن، رودكي و... نبوديم.

وي افزود: اگر بافت شهري ما را عوض نمي كردند و مثلاً شهرداري و مسؤولان اجازه نمي دادند لاله زار به شكل كنوني اش درآيد و سالن ها  احيا و ترميم مي شدند ما شاهد تعطيلي گسترده سالن هاي سينما نبوديم. قطعاً شهرداري مي تواند 50 درصد مشكلات سالن ها را از طريق باز سازي، رنگ آميزي و... مرتفع سازد. نه اينكه كمك نكرده و عوارض و ماليات هم بگيرد.

قاصد اشرفي افزود: مسؤولان جديد بايد در درجه اول فكري به حال سالن هاي سينما كنند. رسيدگي به سالن ها، رسيدگي به فيلم هاست. وقتي كه سالن ها پر مخاطب باشند 50 درصد در آمدشان متعلق به صاحبان فيلم است. متأسفانه تمام اين مسائل است كه تعطيلي روز به روز سينماها را در پي دارد. تعطيلي هر سينما قطعاً براي من به عنوان يك سينمادار روز بسيار بدي است. در حال حاضر 6 نفر از سينماداران درخواست تغيير كاربري دارند كه اين براي ما فاجعه بار است. انتظارمان از مسؤولان اين است كه يكبار مشكلات سينما را ريشه يابي و حل كنند. چرا كه وزارت ارشاد به تنهايي نمي تواند اين مسائل را حل و فصل نمايد. بايد تمام ارگان هاي ذيربط مشكلات سينما را ريشه يابي  و در جهت حل آن گام بردارند. ما نبايد سالن را به بهانه پرديس سازي تعديل كنيم. ساخت يك پرديس معادل از بين رفتن10 الی 15 تك سالن هاي سينماست. اين پرديس ها را شهرداري مي سازد، نه بخش خصوصي. اصلاً شهرداري به بخش خصوصي مجوز براي ساخت پرديس نمي دهد. به نوعي شهرداري رقيب بخش خصوصی شده و پرديس سازي مي‌كند. درست است كه در بعضي جاها سالن هاي سينما را به بخش خصوصي واگذار كرده اند، اما اين براي ما كافي نيست. اگر شهرداري پرديسي مي سازد بايد آن را به مالكان سينما بدهد، نه به افرادي غير از سينماداران. متأسفانه در حال حاضر سينماهاي بخش خصوصي كاملاً از بين رفته است. پيشنهادم به مسئولان اين است كه سالن هاي بخش خصوصي را خريداري كنند و بعد هرچه مي خواهند به توليد فيلم و اكرانش در اين سالن ها كمك نمايند. آن وقت هيچ مسئله اي براي اعتراض بخش خصوصي وجود ندارد.

وي ادامه داد: شرايط بسيار بدي بر سالن هاي سينما حاكم است. از يك طرف مخاطب نداريم و نمي توانيم هزينه روزمره يك سينما را تأمين كنيم و از طرف ديگر بايد حدود 14 درصد هم ماليات بر ارزش افزوده و شهرداري را پرداخت كنيم. حداقل كاري كه دولت در چنين شرايطي مي تواند بكند اين است كه ماليات و ارزش افزوده را از سينما نگيرد. اين تنها كاري است كه دولت مي تواند براي سينماهايي كه مانده اند انجام دهد تا به سرنوشت سينما تمدن، رودكي، سارا و... دچار نشوند.

محمد قاصد اشرفي توضيح داد: در وهله اول بايد سالن موجود را احيا و تجهيز كرد، بعد مخاطبش را به يك آمار قابل قبول رساند و بعد گفت كه سالن كم داريم. درست نيست وقتي آمار مخاطبان اینقدر پايين است، دم از كمبود سالن بزنيم. اگر سياستي مبني بر حفظ سينماهاي موجود اعمال نشود، همين ها هم به سرنوشت سينما تمدن دچار مي شوند.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 07 مهر ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir