سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

جزئيات طرح ويژه اكران ماه مبارك رمضان اعلام شد

از سوي رئيس انجمن سينماداران

با نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان جزئيات طرح اكران ماه رمضان اعلام شد. بر اساس آنچه رئیس انجمن سينماداران ديروز گفت طرح ويژه اكران ماه مبارك رمضان امسال تفاوت چنداني با اكران ماه رمضان سال گذشته ندارد.

در دو، سه ساله اخير اجراي طرح اذان تا اذان يا همان طرح رمضان در سينماهاي کشور با حواشي مختلفي رو به رو بوده است، يکسال وزارت ارشاد براي اجرايش شک دارد، سال ديگر حوزه هنري با اجراي آن مخالفت مي ‌کند و يکسال هم صدور مجوز سانس ‌هاي ويژه توسط اداره اماکن نيروي انتظامي با اما و اگر رو به رو شد. سينماداران مي‌گويند يکي از مقاطع سال که سينما‌ها با افت شديد مخاطب رو به رو مي‌شود، ماه مبارک رمضان است به ‌همين دليل هرسال آنها به دنبال راهي براي افزايش تعداد مخاطبان خود هستند.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

در چند سال گذشته، بحث اکران «اذان تا اذان» براي سانس ‌هاي ويژه سينماها از اذان مغرب تا اذان صبح مطرح و پيگيري شد. اين طرح اگرچه توانست براي برخي فيلم‌هاي خوب مثمرثمر باشد اما با مخالفت‌ هاي عده‌ اي رو به رو شد که معتقد بودند اجراي اين طرح با فضاي معنوي ماه رمضان در تضاد است. همين مخالفت‌ ها و ايجاد حساسيت ‌هاي کاذب باعث شد که وزارت ارشاد دو سال قبل، نام اين طرح را به «طرح رمضان» تغيير دهد. همانطور که بارها مطرح شده، سينماداران در صورت اکران فيلم‌هاي مفرح (و نه مغاير با فضاي معنوي ماه رمضان) با اجراي سانس ‌هاي ويژه طرح رمضان به‌ شدت موافقند اما شوراي صنفي نمايش يا انجمن سينماداران ابتدا بايد بتواند مجوز اداره اماکن نيروي انتظامي را دريافت کنند.

نکته بعدي براي اجراي طرح رمضان، کسب موافقت همه دست‌ اندرکاران سينما از جمله حوزه هنري و شهرداري تهران است که به ‌نظر کار خيلي راحتي نيست. سال قبل در شرايط درگيري‌ هاي لفظي ميان حوزه هنري و سازمان سينمايي، مسئولان حوزه با اجراي اين طرح در سينماهايشان مخالفت کردند و با اعلام اينکه برنامه ‌ريزي براي اکران فيلم مناسبي در حال و هواي خاص اين ماه انجام نشده است آب پاکي را روي دست سازمان سينمايي ريختند در هر صورت تنها دو هفته تا پايان ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان باقي‌ مانده است. شوراي صنفي نمايش بايد در اين مدت براي فيلم‌هايي که مي‌خواهند در اين ماه روي پرده بروند تمهيدات ويژه ‌اي بينديشد و با توجه به وضعيت نامناسب سال قبل به ‌سياست‌ هاي مختلفي مانند نيم‌ بها کردن بليت، اکران فيلم‌ هاي خاطره ‌انگيز و... فکر کند.

رئيس انجمن سينماداران ايران درباره طرح ويژه اکران ماه رمضان گفت: در صورت قطعي شدن مذاکرات، اين طرح با نمايش فيلم ‌هايي که در نوبت اکران هستند، اجرا مي‌شود. محمد قاصد اشرفي در گفتگويي با ايسنا، بيان کرد: هفته گذشته در جلسه شوراي صنفي نمايش درباره طرح ويژه اکران ماه رمضان بحث ‌هايي مطرح شد و قرار شد به دفاتر پخش اعلام شود تا آْنهايي که آمادگي دارند و مي‌خواهند فيلمشان در اين طرح نمايش داده شود، اسامي ‌شان مشخص شوند.

او توضيح داد: قصد ما اين است که فيلم ‌هايي در اين طرح به نمايش درآيند که در جذب مخاطب موثر هستند چون در اين ماه، فروش سينماها افت مي‌کند و به همين دليل سينماداران با پخش کننده بايد به اين نتيجه برسند تا با تعامل، فيلم‌ هاي خوبي را براي طرح اکران ماه رمضان انتخاب کنند. اشرفي اضافه کرد: براين اساس پيشنهاد داده‌ ايم فيلم‌هايي که هنوز نمايش داده نشده ‌اند و در نوبت اکران هستند و البته آن فيلم‌هايي که ضعيف نيستند براي اکران در طرح ماه رمضان انتخاب شوند.

او با اشاره به اينکه از فيلم‌هايي که در طرح اکران ماه رمضان نمايش داده شوند، حمايت ويژه مي‌شود گفت: در حال حاضر منتظر هستيم تا فيلم‌ها به شوراي صنفي نمايش ارائه شوند اما در نظر داريم اين يک ماه براي هر فيلمي که جز اين طرح انتخاب شد به عنوان زمان قانوني نمايشش محسوب نشود يعني اکران در ماه رمضان جزو قرارداد آنها براي نمايش محاسبه نخواهد شد.

اشرفي در پاسخ به اينکه آيا همانند گذشته برخي فيلم‌هاي قديمي هم نمايش داده مي‌شوند؟ گفت: بسياري از اين فيلم‌ها فروش خود را در گذشته داشته‌اند به همين دليل امسال فقط فيلم‌هايي را که در نوبت اکران هستند، نمايش خواهيم داد.

رئيس انجمن سينماداران ايران همچنين گفت: قرار است تعداد سينماهايي را که آمادگي حضور در اين طرح را دارند استعلام کنيم و سپس از طريق شوراي صنفي با اداره اماکن هم هماهنگي لازم انجام مي‌شود تا مشکلي براي نمايش فيلم‌ ها در ساعت اذان تا اذان نباشد.

امير قطبي: فيلم خوب در ماه رمضان سانس‌ هاي نيمه شب را هم پر مي‌كند
امير قطبي سانس‌ هاي پر از تماشاگر نيمه شب‌هاي ماه رمضان را در صورت وجود يك فيلم خوب امكانپذير قلمداد كرد. قطبي به «باني فيلم» گفت: اين طرح مي‌تواند به شكل صد در صدي به اقتصاد سينما كمك كند و تأثير زيادي از نظر جذب مخاطب داشته باشد به اين شرط كه فيلم خوبي داشته باشيم. امروزه مردم، علاوه بر فيلم خوب خواهان سرويس دهي خوب نيز هستند، يعني سالن براي آنان اهميت دارد.

وي افزود: اگر فيلمي مثل «گذشته» حتي يك هفته بعد از ماه رمضان هم اكران مي‌شد باز با همين استقبال بالا مواجه مي‌شد. قطبي ادامه داد: در شب‌ هاي جمعه كه فردا يك روز تعطيل است ما سانس ‌هاي 12 و 1 نيمه شب هم داريم، اما در شب‌ هايي كه فردا مردم بايد بر سر كار بروند، اين اكران‌ هاي نيمه شب وجود ندارد، با اين حال در رمضان چند سال قبل كه ما فيلمي مثل «اخراجي‌ ها» را در سينما ايران روي پرده داشتيم پيش آمد كه ساعت دو نيمه شب سالن پر از تماشاچي تا ساعت 4 صبح به اكران فيلم گذشت.

مدير پرديس سينما شكوفه بيان داشت: سال اول اجراي طرح افطار تا سحر، فيلم‌ هاي خوبي اكران شد و به مدد بليت نيم ‌بها ماه رمضان ماه خوبي براي سينما شد، اما بعد از آن فيلم‌هاي خوبي براي گروه انتخاب نشد و ديگر اين موفقيت ‌ها كمتر تكرار شد. يادم مي‌آيد فيلم «آكواريوم» را درست همزمان با شروع ماه رمضان اكران كرديم و همه از اين كار تعجب كردند، اما خود مرحوم ايرج قادري هم وقتي به سالن سركشي مي‌كرد از حجم استقبال مردم پس از افطار شگفت ‌زده مي‌شد.

تبليغات تلويزيون نقش مهمي در توفيق اكران ماه رمضان دارد
حمايت‌ هاي تلويزيون در معرفي طرح افطار تا سحر بسيار مؤثر است. سعيدي ‌پور به «باني فيلم» گفت: يك سينما نمي‌تواند تصميم‌گيري خاصي براي اكران داشته باشد و اين شوراي صنفي نمايش است كه درباره اينگونه مسائل برنامه ‌ريزي مي‌كند. ما منتظريم كه شورا چه پيشنهادي ارائه مي‌دهد تا به پيروي از آن اقدام كنيم. وي در ادامه افزود: وقتي يك فيلم خوب اكران مي‌شود مي‌توان به مدد آن در هر طرح سينمايي موفق شد و اگر يك اثر ضعيف مبناي كار قرار بگيرد، با دقيق‌ ترين برنامه‌ريزي‌ ها هم سختي مي‌توان توفيقي حاصل كرد. در حال حاضر «گذشته» روي پرده قرار دارد كه نمايش آن با ماه مبارك رمضان هم تلاقي پيدا مي‌كند و فكر مي‌كنم اين فروش خوب را باز هم شاهد باشيم، بنابراين ايرادي كه عامل شكست خوردن فيلم‌هاي ماه رمضان مي‌شود خود آثار روي پرده هستند و سياستگذاري‌ ها چندان در اين مورد دخيل نيست.

سینما آزادی تهران

سعيدي ‌پور همچنين بيان داشت: طرحي مثل افطار تا سحر زماني مي‌تواند موفق باشد كه تبليغات خوبي براي آن صورت بگيرد. سال اولي كه اين طرح اجرا شد، تلويزيون مانور خوبي داد  و به صورت مداوم اين خبر را كه از اذان مغرب تا اذان صبح بليت ‌هاي سينما به صورت نيم ‌بها عرضه مي‌شوند، زيرنويس كرد. همين موضوع باعث شد مردم به سالن‌ ها هجوم آورند. در يكي، دو سال گذشته، تلويزيون همكاري خاصي با ما نداشته و به همين دليل گيشه سينما در روزهاي مبارك ماه رمضان، رونقي نداشت. وي در خاتمه بيان داشت: پيشنهاد من اين است كه اگر طرحي درباره سينماها به تصويب رسيد، همه سينمادارها در راستاي اجراي آن با يكديگر همكاري داشته باشند نه اينكه چوب لاي چرخ يكديگر بگذارند.

سياستگذاري سينما در ماه رمضان بايد متوجه قشر خاصي باشد
حسين كشاري مدير سينما سپيده اكران موفق ماه رمضان را تنها در مناطق خاصي از شهر ممكن دانست.
كشاري درباره طرح اذان تا اذان به «باني فيلم» گفت: با توجه به اينكه حوزه هنري اجازه اجراي طرح افطار تا سحر را براي سينماي ما صادر نكرد، اطلاع دقيقي درباره اين طرح ندارم، اما گمان مي‌كنم امسال لااقل سالن ما روزهاي خوبي را تجربه كند، چون از هفته آينده براي عموم تماشاگران بليت با قيمت نيم ‌بها عرضه مي‌شود. همين الان شايد خيلي از سالن‌ هاي سينمايي سانس نداشته باشند، اما در سينماي ما نيمي از سالن پر شده است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه براي مردمي كه گرفتار مسائل اقتصادي هستند، همين صرفه‌جويي به ظاهر ساده هم اهميت دارد.

وي افزود: در ماه مبارك رمضان مردم با حجم زيادي از سريال ‌ها رو به رو هستند و تنها در صورت وجود يك فيلم خوب است كه براي تماشا و سينما رفتن از خانه بيرون مي‌آيند.  به نظر من چند سينماي خاص تهران مثل سالن آزادي است كه موفق به جذب تماشاگر حتي در شب ‌هاي رمضان خواهد شد. به همين دليل عمده سياستگذاري ‌ها بايد در راستاي اين سالن ‌ها انجام شود.

مدير سينما سپيده اضافه كرد: در حال حاضر استقبال از فيلم «گذشته» چشمگير است و به نظر من اگر اجازه اكران فيلم خارجي را بدهند، مي‌توانيم در ايام كم ‌رونقي مثل ماه مبارك رمضان هم گيشه خوبي داشته باشيم. گاهي اوقات پيش مي‌آيد كسي بعد از 15 دقيقه از سالن نمايش بيرون مي‌آيد و نگاه سنگين او باعث مي‌شود ما به عنوان مسئولان سينما احساس خوبي نداشته باشيم، اما اين روزها، به مدد فيلم فرهادي مردم با رضايت از سالن بيرون مي‌روند و حتي ممكن است در طول 140 دقيقه نمايش فيلم نيز حتي تشنگي خود را از ياد ببرند. اين موضوع با اكران ديگر آثار خوب خارجي مي‌تواند ادامه‌ دار باشد.

كشاري تأكيد كرد: پس از افطار ممكن است شهروند روزه‌ دار سنگين شده باشد و مايل به بيرون آمدن از منزل نباشد. به همين علت بايد در چينش اكران ماه رمضان بسيار دقت داشت و البته قيد موفقيت در برخي نقاط از شهر را هم زد! چون در محلات پايين ‌تر شهر به طور كلي ميل چنداني به سينما ديده نمي‌شود و در مناطق بالاتر با توجه به اينكه مردم وابستگي كمتري به تلويزيون دارند، مي‌توان با اعمال طرح ‌هايي آنان را به سينما آورد.

يك فيلم طنز قوي مي‌تواند ناجي اكران رمضان باشد
علي هيربد موفقيت اكران ماه رمضان را وابسته به وجود يك فيلم طنز در گروه اكران به حساب آورد. او به «باني فيلم» گفت: طرح اذان تا اذان يا افطار تا سحر در صورتي موفق مي‌شود كه يك فيلم خوب در گروه اكران وجود داشته باشد و پيشنهاد من به شخصه يك طنز محكم يا يك فيلم اجتماعي قوي است.

در ماه رمضان امسال 9 شب اذان مغرب سر داده مي‌شود و فرض بگيريد خانواده‌ ها تا ساعت 22 افطار كنند و براي بيرون آمدن حاضر شوند، پس عملاً يك سانس تا 12 شب مي‌تواند برقرار باشد و البته سانس‌هاي 12 و 2 نيمه شب هم اتفاق فوق ‌العاده اي است كه در صورت وجود يك فيلم محبوب و مردم ‌پسند محقق مي‌شود. الان «گذشته» دارد به خوبي مي‌فروشد، اما نمي‌دانيم اين استقبال تا پايان ماه رمضان نيز دوام مي‌آورد يا خير؟

وي افزود: به نظرم سياستگذاري ‌ها در اين امر دچار اشكال نيست و در حقيقت وقتي فيلم خوبي موجود نباشد، چطور مي‌توان برنامه‌ ريزي كرد؟ جشنواره سال گذشته را در نظر بگيريد. «چه خوبه برگشتي» و «رسوايي» تنها آثار طنز و نيمه طنز سينماي يك سال اخير بوده‌اند كه هر دو هم اكران شده‌اند، پس حالا چه فيلمي را نمايش بدهيم كه انگيزه تماشاگر خسته از روزه پس از افطار باشد و او را به بيرون از خانه بياورد.

هيربد ادامه داد: در اين سال‌هاي اخير كه ماه رمضان با فصل تابستان مقارن شده است فاصله اذان مغرب تا اذان صبح زياد نيست و اگر اين طرح در فصل پاييز يا زمستان عملي مي‌شد هر سالن مي‌توانست چندين سانس پر از مخاطب داشته باشد، اما حالا كه تنها يك سانس باقي مي‌ماند بايد از جذابيت صددرصدي برخوردار باشد.

سینما فرهنگ تهران

مدير سينما فرهنگ همچنين بيان داشت: به نظر من «گذشته» هم يك فيلم مخاطب خاص است و نمي‌توان براي ماه رمضان اميد زيادي به آن بست. در چند سال قبل وقتي فيلم ‌هاي «آدم و حوا» و «خروس جنگي» را در ماه رمضان اكران كرديم با استقبال بالاي مخاطب مواجه شديم و امسال هم اگر اكران اين ماه را با فيلم‌هاي خوب ببنديم، باز هم مي‌توان اين موفقيت ‌ها را تكرار كرد.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 8 تیر ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir