سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

سالن‌ ها پر از تماشاگر؛ گيشه‌ها، شرمنده «رسوايي» شدند!

ارزيابي سينماداران از فروش فيلم‌ها در اكران اول بهار 92

اگر فروش فيلم ‌ها در اكران اول بهار را با وضعيت گيشه در اغلب ماه‌ هاي سال گذشته مقايسه كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه اكران نوروزي، گيشه سينماها را بهاري و پر رونق كرده است.

اما اگر فروش فيلم‌ها در اكران نوروزي را با فروش نوروزي چند سال اخير مقايسه كنيم مي‌بينيم كه وضعيت فقط از اكران پرحاشيه نوروز 91 بهتر بوده است. با اين همه نمي‌توان انكار كرد كه فروش قابل توجه فيلمي چون «رسوايي» توانست سينماداران را پس از مدت‌ها ركود، با رونقي قابل توجه همراه كند. ضمن اينكه «حوض نقاشي» و «تهران 1500»، نيز كاركرد قابل قبولي در گيشه داشتند. با تعدادي از سينماداران درباره وضعيت اكران بهار گفتگو كرده‌ايم.

تعداد تماشاگران سينما كم شده است 

رئيس انجمن سينماداران و مدير مجموعه سينمايي ماندانا وضعيت فروش فيلم‌ها در فروردين را از چند جهت قابل ارزيابي دانست.

قاصداشرفي در اين باره به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: چيدمان اكران نوروزي با رايزني‌ هاي فراوان و كارشناسي شده در نهايت چيدمان خوبي شد و فيلم‌ هاي اكران شده در بهار بضاعت و پتانسيل جذب مخاطب را داشتند. از طرف ديگر مخاطبان هم با ميل و رغبت به ديدن فيلم ‌هاي روي پرده رفتند و نكته مهم ديگر اينكه حاشيه هم گريبان سينماي ايران را نفشرد. او افزود: هم طراحي اكران و هم كيفيت فيلم‌ها شروع خوبي را براي سينماي ايران در سال 92 رقم زد. اتفاق مثبت و خوب در آغاز سال انرژي مثبت براي كل سال سينماي ايران است اما از جهت ديگر هم مي‌توان اكران بهار را قابل ارزيابي دانست. اشرفي بيان كرد: تعطيلات نوروزي و مسافرت مردم در عيد و همچنين تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ ها دليلي بود كه ما افت تماشاگر را در سالن‌ ها شاهد بوديم. 

به عنوان يك سينمادار، فروش فيلم‌ها به لحاظ رقم معيار موفقيت اكران بهار نمي‌دانم چون امسال بهاي بليت هم افزايش يافته و فروش ريالي فيلم ‌ها به همين دليل بالاتر رفته است. بيشترين معيار براي ارزيابي اينجانب به لحاظ تعداد بيننده و تماشاگر است كه از اين منظر مي‌توانم بگويم سينماي ايران سال 92 با ريزش مخاطب مواجه بود. آن طور كه انتظار مي‌رفت تعداد تماشاگر و مخاطب بالا براي ديدن فيلم‌ها مراجعه نكردند. 

او در پايان صحبتش پيشنهاد داد: هر شش ماه يا انتهاي هر سال مديران و مسؤولان سينمايي جلساتي تشكيل دهند و معايب كاهش مخاطب را موشكافي كنند و برنامه‌ريزي و استراتژي درست براي جذب مخاطب به سالن‌ها به كار بگيرند.

فروش فوق ‌العاده سينما آزادي

رضا سعيدي ‌پور در سخناني ارزيابي خود را از اكران بهار سينماها تنها در سينما آزادي بيان كرد و گفت: در سال ‌هاي گذشته در نوروز در سينما آزادي شاهد بوديم كه تنها يك يا دو فيلم در گيشه به موفقيت دست پيدا مي‌كرد و اين دو فيلم بودند كه مي‌توانستند سالن‌ هاي كاملاً پر داشته باشند، اما فيلم‌ هاي ديگر معمولاً آنطور كه بايد و شايد با اقبال مخاطب مواجه نمي‌شدند و دو فيلم پرمخاطب سينماها و سالن‌هاي ديگر را تحت شعاع قرار مي‌داد. سعيدي‌پور به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: اما امسال سينما آزادي شاهد موفقيت همه 5 فيلم به لحاظ استقبال مخاطب بود و هر 5 فيلم اكران نوروزي، به نسبت خوبي با اقبال مخاطب مواجه بودند. او گفت: اينطور مي‌توانم بگويم كه اكران فروردين فيلم‌ها در سينما آزادي با ضريب اشغال صندلي بالايي به نسبت سال‌ هاي گذشته همراه بود و ما در سال‌ هاي گذشته در فروردين در سينما آزادي ضريب اشغال صندلي كمتري را شاهد بوديم. 

وي با بيان اينكه فروردين سينماي ايران در سال 92 فوق ‌العاده بود گفت: در اكران بهار امسال شاهد بوديم برخي از فيلم‌ها در سر گروه خود موفق نبودند اما در سينما آزادي هر 5 فيلم به عقيده من خوب فروختند. مدير سينما آزادي در بخش ديگري از صحبت خود بيان كرد: يك چنين گيشه مناسبي در ابتداي سال 92 به ما گوشزد مي‌كند كه اگر چيدمان اكران پايه و اساس درستي داشته باشد قطعاً در طول سال گيشه سينما موفق خواهد بود. وي گفت: گيشه فروردين ثابت كرد چند فيلم خوب مي‌تواند اكران طول سال را اگر بر اساس چيدمان درست باشد تضمين كند. 

«قاعده تصادف» و «تهران 1500» مناسب اكران نوروز نبودند

داريوش بابائيان نيز با بيان اينكه مردم در فروردين زمان استراحت بيشتري دارند و برخي خانواده‌ ها به دلايل خاصي به مسافرت نمي‌روند گفت: دراين دوره زمانه هزينه‌ هاي مسافرت براي يك خانواده بسيار سنگين است و برخي خانواده‌ ها به جاي تقبل هزينه‌ هاي بالا تصميم مي‌گيرند كه از مكان‌ هاي عمومي و مجتمع‌ هاي تجاري و سينماها براي تفريح استفاده كنند. مدير سينما صحرا به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: فيلم‌ هاي اكران شده در فروردين امسال تنوع اكران در آنها لحاظ شده بود اما در چيدمان فيلم‌ ها مي‌شد تصميمات بهتري هم گرفت.

او گفت: فيلم خوب با ساختار قوي «قاعده تصادف» مي‌توانست در اكران و زمان ديگري نمايش داده شود. به عقيده من نوروز زمان اكران فيلم «قاعده تصادف» نبود، اما فيلم‌هاي «رسوايي»، «رژيم طلايي»، «حوض نقاشي» براي نمايش در نوروز با ذائقه مخاطب همخواني داشت.

او افزود: به عقيده من حتي فيلم «تهران 1500» بايد فصل مدارس و تابستان به اكران مي‌رسيد. سالن‌ هايي كه اين فيلم را نمايش داده بودند خصوصاً سينماهاي شهرستان از اكران اين فيلم ناراضي بودند. مردم به دليل چهره‌ هاي سرشناسي كه در اين فيلم بودند به ديدن اين فيلم مي‌رفتند اما با يك فيلم انيميشن مواجه مي‌شدند، اما با رضايت مردم يا بي‌ رضايتی مردم به هر حال اين فيلم فروش خوبي در گيشه دست پيدا كرد.

او گفت: فيلم معمولي «رژيم طلايي» با توجه به نوع ساختاري كه داشت توانست در رقابت‌ با فيلم‌هاي بزرگي چون «رسوايي» و «حوض نقاشي» گليم خود را از آب بيرون بكشد. گرچه معتقدم فيلم «رژيم طلايي» اگر در يك موقعيت طلايي ‌تر اكران مي‌شد فروش بيشتري مي‌توانست داشته باشد.

بابائيان بيان كرد: من‌  در مجموع 80 درصد چيدمان فروردين چيدمان درستي بود و فيلم‌هاي «حوض نقاشي» و «رسوايي» به انضمام «تهران 1500» در گيشه موفق شدند.

امسال به مراتب بهتر از پارسال بود

اسماعيل هويدا مدير سينما بهمن كه در سالن‌ هايش دو فيلم «رسوايي» و «حوض نقاشي» نمايش داده شد معتقد است: امسال چيدمان اكران، چيدمان مناسب ‌تري به نسبت سال گذشته داشت گرچه مي‌توانست اين چيدمان رنگ بهتري به خود بگيرد.

هويدا به خبرنگار «باني فيلم» گفت: فصل نوروز فصلي ا‌ست كه همه سينماگران دوست دارند فيلمشان در اين زمان اكران شود و تلاش هم در اين باره مي‌كنند اما در هر صورت ظرفيت اكران با چند فيلم همراه مي‌شود. وي افزود: سالي كه نكوست از بهارش پيداست. هم مخاطب، هم ما صاحبان سينما از اكران فيلم‌هاي نوروزي راضي هستيم. وقتي مخاطب از سالن سينما بيرون مي‌آيد رضايت را از سيمايش مي‌توانيم حس كنيم، اما مي‌توانست در اين چرخه گزينه‌ هاي بهتري هم قرار بگيرد. وي گفت: در هر صورت اكران فروردين 92 به مراتب بهتر از سال گذشته بود. پارسال در چيدمان اكران ضعف به چشم مي‌آمد. اگرچه سال گذشته برخي از فيلم‌ها با استقبال مخاطب همراه بود، اما مي‌شد در اين زمان فيلم‌ هاي ديگري را اكران كرد تا از بروز برخي مشكلات جلوگيري به عمل آورد. در هر صورت سال خوبي را سينماي ايران در سال 92 آغاز كرد. در ادامه با هوشمندي مناسب مي‌توانيم اكران عيد فطر و تابستان را هم موفق ببينيم.

كاش همه فيلم ‌ها مثل «رسوايي» مي‌فروختند

مدير پرديس سينمايي شكوفه گفت: استارت فروش فيلم‌ها در اولين فصل سال 92 استارت خوب و موفقي بود، اما اين شروع خوب تضميني نيست كه طول سال در سينماي ايران رونق حاكم باشد.

امير قطبي به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: پيش از اكران بهار، پيش‌بيني مي‌كرديم كه «رسوايي» به داد سينما برسد و همين ‌طور هم شد. از روزي كه «رسوايي» در سينماها نمايش داده شد تا به امروز چيزي نزديك به 40 روز مي‌گذرد و ما شاهديم كه فيلم «رسوايي» فروشش شبيه به اخراجي ‌هاست و اتفاقاً در شهرستان هم اين فيلم با اقبال بالاي مخاطب همراه است.

او ادامه داد: پرديس سينمايي شكوفه از روز سوم فروردين تا 18 فروردين روزي نزديك به 8 ميليون فروش داشت. به هر حال تعطيلات را هم بايد در كاهش مخاطبان در فروردين 92 مؤثر بدانيم. مسافرت‌ هاي نوروزي و تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ ها تأثير بسزايي در گيشه‌ داشت، اما در هر صورت بايد بگوييم كه فيلم رسوايي باعث رونق گيشه در فروردين بود. قطبي در بخش ديگري از صحبت‌ خود گفت: بپذيريم كه سينما با نمايش فيلم زنده و پوياست، اما يك چنين فروش ‌هاي بالايي را در طول سال در سينماي ايران شاهد نيستيم. اكران فروردين تمام شد. در نوبت‌ هاي بعد يك چنين انفجار فروش را شاهد نيستيم. ما از الان منتظريم براي اكران عيد فطر چه اتفاقي براي سينماها مي‌افتد.

او گفت: در طول سال، 3 يا 4 فيلم هستند كه به گيشه خوب دست پيدا مي‌كنند، اما اين به معناي اينكه طول سال سينما با يك چنين آمار و ارقامي مواجه است خير نیست.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 06 اردیبهشت ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir