سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

مرگ تدريجي يك رويا؛ سالن‌هاي قديمي سينما به مرور مي‌ميرند!

فرشید موتمنی آذر: به هيچ حرف و وعده‌اي نمي توانم اعتماد كنم

گروه سينماي ايران - چند روز پيش انجمن سينماداران با صدور بيانيه ‌اي ضمن هشدار نسبت به وضعيت اسفبار سالن ‌هاي سينما، اعلام كرد سينماهاي متعلق به بخش خصوصي در تهران و شهرستان، تا دو هفته ديگر تعطيل خواهند شد. از همان ابتداي صدور اين بيانيه مي‌شد حدس زد ماجراي تعطيل كردن سينماها و تعيين ضرب ‌العجل براي آن را نبايد زياد جدي گرفت و اين بيانيه بيشتر حكم يك هشدار را دارد تا مسئولان سينمايي كمي به خود آيند و به وضعيت سينماهاي رسيدگي كنند. دو هفته‌ اي كه سينماداران تعيين كرده بودند سپري شد و مسئولان سينمايي جز وعده و وعيد كاري انجام ندادند. عليرضا سجادپور معاون هميشه اميدوار جواد شمقدري در چند گفتگو با خبرگزاري ‌ها ابراز اميدواري كرد با حمايت سازمان سينمايي بخشي از مشكلات سينماداران حل شود. از سوي ديگر جواد شمقدري هم از رئيس جمهور خواست تا بر مبناي يكي از مصوبات شوراي عالي سينما از سينماداران حمايت صورت گيرد.

در نهايت اما بدون اينكه تغييري در وضعيت سالن‌ هاي سينما صورت گيرد، رئيس انجمن سينماداران اعلام كرد تعطيلي سينماها تا پايان اكران فيلم‌هاي روي پرده به تعويق خواهد افتاد. اشرفي گفت با توجه به اينكه فيلم‌ها بيش از اين با سالن ‌ها قراداد بسته بودند و فيلم ‌ها هم متعلق به بخش خصوصي هستند اگر سينماها تعطيل شوند، صاحبان فيلم ‌ها دچار ضرر و زيان مي‌شوند و به همين دليل فعلاً از تعطيلي سينماها منصرف شده‌ايم. به اين ترتيب بدون اينكه مشكلي از سينماداران حل شود و كمكي به آنها صورت گيرد، فعلاً همه دلخوش به استقبال مخاطب از فيلم ‌هاي تازه اكران شده هستند كه فروششان مرهمي بر زخم ‌هاي عميق سينماها گذاشته است. هر چند وضعيت سينماي ايران و چشم ‌انداز نگران كننده اكران از سال 92، خبر از تعميق بحراني را مي‌دهد كه شايد ديگر آن وقت، نيازهايی هم به صدور بيانيه‌ هاي هشدار آينده نباشد و سينماها به صورت تاريخي و به شكلي طبيعي تعطيل شوند.

مسئولان انگار سالن ‌هاي سينما را در حوزه فعاليت ‌هاي سينما نمي‌دانند
محمد قاصد اشرفي ـ رئيس انجمن سينماداران ـ در اين خصوص به «باني فيلم» گفت: ما بيانيه صادر كرديم چون از شهرداري گرفته تا اداره ماليات و نمايندگان مجلس و... راجع به وضعيت اسفبار سالن‌ هاي سينما اطلاعي نداشتند و واقعاً نمي‌دانستند سالن ‌ها چگونه مي‌چرخند! از آنجا كه ديگر به آخر خط رسيده بوديم و براي ادامه كارمان هيچ راه روشني نبود اين بيانيه را صادر كرديم و در ابتدا واقعاً هم نمي‌خواستيم اين موضوع رسانه‌اي شود. قبل از اين بيانيه هم به صورت مكتوب به جناب وزير نامه داده و وضعيت سينماهاي كشور را گزارش كرده بوديم كه پيرو همين نامه مذكور يك نامه مجدد به آقاي شمقدري داديم و ايشان دستور تشكيل يك كميته 4 نفره شامل، بنده (به عنوان نماينده انجمن سينماداران)، مهندس مسچي، احمد نجفي و محمدرضا فرجي (رئيس اداره امور سينماها). از آنجا كه آقاي شمقدري دستور بررسي مورد به مورد سينماها را در اين جلسه صادر كرده بود ما از يك طرف وضعيت سينماها را مورد بررسي قرار داديم و از طرفي ديگر كليت سينماي ايران را. بعد از صحبت‌ ها و نتيجه‌ گيري ‌هايي كه در آن جلسه صورت گرفت؛ حدود 4 ماه هيچ خبري از مسؤولان ذيربط نشد يعني هيچ كس نبود كه كوچكترين پاسخي به ما بدهد! ما در آن شرايطي كه سينماي ايران با عدم فروش فيلم ‌ها و كسادي گيشه رو به رو بود به نوعي بلاتكليف مانده بوديم. در آن وضعيت حاشيه‌ هايي از قبيل كشمكش ‌هاي ميان حوزه هنري و شوراي صنفي و... به وجود آمده بود و بعضي از تهيه‌كنندگان حاضر به اكران فيلمشان در آن زمان نبودند و به هر شكل مجموع عوامل دست به دست هم دادند تا يكسري فيلم ‌هاي ضعيف پشت سر هم اكران شوند. فيلم‌هايي كه حتي در روز 20 مخاطب هم نداشتند.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

محمد قاصد اشرفي افزود: در ادامه بعد از جلسه ‌اي كه در هيئت مركزي داشتيم و اطلاعاتي كه از سينماهاي كل كشور گرفتيم همه سينمادارها معترض بودند و همگي تأكيد بر اين داشتند كه اگر روال به همين صورت پيش رود هر روز بر بدهي ‌هاي سينما افزوده مي‌شود. چون وقتي سينما درآمدي ندارد، توانايي برآورده كردن تعهداتش را نيز نخواهد داشت، مثلاً نمي‌تواند عوارض و ماليات شهرداري يا حقوق پرسنل را پرداخت كند و... حتي وضعيت ما به قدري بد بود كه ناچاراً برخي از سينماداران از منابع مالي ديگر بخشي از تعهداتشان را انجام دادند. همان طور كه مي‌دانيم كل فروش فيلم به سينما تعلق ندارد و درصدهاي مختلفي از آن كسر مي‌شود ضمن اينكه هزينه‌ هاي سرسام ‌آوري كه ناشي از تورم است هم بيداد مي‌كند و بنابراين ما واقعاً با مشكل رو به رو بوديم. در كل حتي از عهده مخارج نگهداري سالن ‌ها هم بر نمي‌آمديم و اين طور شد كه به ناچار بيانيه صادر كرديم.

وي ادامه داد: اينجا جا دارد از همه دوستان كه از بيانيه ما حمايت و پشتيباني كردند تشكر كنم. در واقع موقعيت فعلي ما را هيچ گروهي به خوبي تهيه ‌كنندگان درك نمي‌كنند چون رابطه فيلم و سالن سينما لازم و ملزوم يكديگرند و در واقع تهيه‌كنندگان شريك ما هستند. ما 33 سال اين نامهرباني ‌ها به سالن‌ هاي سينما را تحمل ‌كرديم و چون ديگر قادر به حيات نبوديم عليرغم ميل باطني اين تصميم را گرفتيم.

اگر تمام بودجه‌ هاي كشور و وزارت ارشاد را طي اين 33 سال بررسي كنيم، مي‌بينيم كه حتي يك ريال به سالن ‌هاي سينما كمك نشده و اگر كمكي‌ هم شده تنها در توليد فيلم است و در حقيقت درد ما اينجاست كه مسئولان انگار سالن‌ هاي سينما را در حوزه فعاليت ‌هاي سينمايي نمي‌دانند و گويا اصلاً دغدغه ‌شان نيست. در سالهاي قبل هم اگر برخي از سينماها تسهيلاتي يا وامي گرفتند همگي توسط بانك مصادره شدند. متأسفانه در حال حاضر سينماي من (ماندانا) هم در معرض مصادره شدن قرار گرفته است. در كل براي رسيدگي به مشكلات سينماهاي اين بخش تنها وزارت ارشاد را مسؤول نمي‌دانم و دولت را در سطح كلانش هم موظف به انجام حمايت‌ هايي مي‌دانم. دولت وقتي مشكلات و ضررهاي من را مي‌بيند بايد از من نوعي به عنوان سرمايه‌ گذار فرهنگي حمايت كنند مثلاً ماليات، عوارض و... را نگيرند.

محمد قاصد اشرفي در عين حال خاطر نشان ساخت: به عقيده من در اين خصوص نمايندگان مجلس بايد بودجه كافي در اختيار وزارت ارشاد قرار دهند. البته لازم به ذكر است كه خوشبختانه اين فيلم‌ هايي كه اخيراً اكران شده تا حدودي از فشار اقتصادي روي ما كاسته و ثابت كرده اگر فيلمي بتواند در جذب مخاطب موفق باشد سالن‌ ها حتماً رنگ تماشاچي را به خود مي‌بينند. در واقع خواسته اوليه ما هم همين بود كه اگر كمكي مي‌شود در نمايش فيلم شود كه در اين صورت وضعيت ما هم رو به بهبود مي‌رود.

وي متذكر شد: هيئت مديره تقاضاي جلسه با آقاي سجادپور و شمقدري را دادند كه ببينند آنها چه راهكارهايي را براي برون رفت از شرايط موجود در نظر دارند. تأسف بار است كه بگويم تنها كمكي كه مسؤولان ذيربط در خصوص سالن ‌هاي سينما انجام دادند اين بوده كه آنها را بازسازي كنند آن هم 50 درصد هزينه‌ اش را صاحب سينما پرداخت كند و هزينه‌ 50 درصد باقيمانده‌ اش را معاونت سينمايي. من بايد 50 درصد هزينه بازسازي را تقبل كنم در شرايطي كه سينمايم درآمدي هم ندارد! من به شخصه غير از اينكه يك سالن بازسازي كردم سه سالن هم ساختم و به همين دلیل است كه امروزه با اين مشكلات مواجه هستم. شخصاً به وعده وعيد‌هاي گفته شده هم هيچ اميدي ندارد مگر درصورتيكه مصوبه‌اي قابل اجرا شود. وقتي از 2 سال پيش تا امروز هزينه ‌هاي مربوط به افزايش انرژي به طور كامل به ما پرداخت نشده و تنها 100 ميليون آن را پرداخت كردند، چطور مي‌شود به حرف‌هاي ديگر اعتماد كنم؟!

محمد قاصد اشرفي در خاتمه بيان داشت: رسيدگي به سالن ‌هاي سينما مسئله‌اي است كه متأسفانه تماماً به وزارت ارشاد محول شده يعني مرجع قانون رسيدگي به مشكلات ما تنها وزارت ارشاد است، ولي من شخصاً بارها گفته‌ام كه وزارت ارشاد به تنهايي نمي‌تواند به تمام گرفتاري ‌هاي سالن ‌هاي سينما رسيدگي كند. اينجا بايد شهرداري، دولت، نمايندگان مجلس، سازمان مالياتي و... كمك كنند و سالن‌ ها را لااقل از كليه عوارض و ماليات معاف كنند تا لااقل سينما بتواند خودش را پيدا كند. ما در حال حاضر نياز به اين تمهيدات داريم نه در آينده. سينماهاي ما قبل از انقلاب، تجاري بوده ولي در حال حاضر فرهنگي شده و بنابراين اگر به هر دليلي نتوانيم در نمايش فيلم فعاليت كنيم يا اگر وزارت ارشاد دستور تغيير كاربري سالن‌هاي سينما را صادر كند آن وقت تازه بايد به شهرداري هزينه ‌اي هم پرداخت كنيم كه بتوانيم تجاري شويم و ادامه فعاليت دهيم! به نظر من اگر در آينده طرحي براي ساخت سالن‌ هاي جديد داريم كه بسيار خوب هم هست ولي درست ‌تر اين است كه به همين سالن‌ هاي موجود رسيدگي كافي شود تا چرخ آنها بچرخد.

تا كي مي‌توانم ماهي 4- 5 ميليون تومان از بيرون بياورم و با آن هزينه‌ هاي سينمايم را تأمين كنم!
امير پور مروت، مدير سينما ميلاد، در پاسخ به اينكه با توجه به بيانيه سينمادارهاي بخش خصوصي مبني بر تعطيلي سينماها، در اين فاصله چه اقداماتي صورت گرفته كه هشدار و تهديد سينماداران مبني بر تعطيلي سينماها عملي نشده است، گفت: هيئت مديره انجمن انجمن سينماداران براي هفته آينده وقت جلسه خصوصي با آقاي شمقدري گرفته شده است. بعد از اين نشست ما در اين خصوص نتيجه‌گيري مي‌كنيم. با توجه به وعده‌ هايي كه تاكنون محقق نشده اگر در ادامه هم همين روند ادامه يابد ما ديگر قادر به فعاليت نخواهيم بود. من تا كي مي‌توانم ماهي 4 الی 5 ميليون از بيرون بياورم و با آن هزينه ‌هاي سالن سينمايم را تأمين كنم؟! بالاخره همان طور كه به تهيه ‌كنندگان سوبسيد داده مي‌شود بايد به سالن‌ ها هم كمك شود. به هر جهت ما در شرايط نامتعارفي هستيم كه اغلب سأنس‌ هاي ما تقريباً خالي است.

به هيچ حرف و وعده‌اي نمي توانم اعتماد كنم
فرشيد موتمني آذر ـ مدير سينما حافظ ـ نيز در اين خصوص يادآور شد: ما در اين بيانيه واقعياتي را ذكر كرديم كه اگر وزارت ارشاد نمي‌داند، بداند كه دخل و خرج سينما با هم نمي‌خواند و به غير از وزارت ارشاد ارگان‌ هاي ديگر هم وظيفه كمك رساني دارند. در نهايت براي اوايل هفته آينده قرار بر اين شده كه اعضاي هيئت مديره انجمن سينماداران با مسؤولان ذيربط جلسه‌اي داشته باشند كه تمام مشكلات دوباره گفته شود، اگر ما در آنجا به خواسته ‌هاي منطقي ‌مان برسيم كه در خدمت مردم مي‌مانيم و اگر هم نرسيم سينماهاي بخش خصوصي تعطيل خواهند شد. وي افزود: ما كلاً وعده وعيد زياد مي‌شنويم كه همگي در حد حرف هستند و از عمل هم خبري نيست. تنها كمكي كه تا به حال به ما شده يارانه‌ هاي اندكي بابت برق و گاز بوده كه آن هم متعلق به سال 89 است. غير از اين هيچ كمكي نشده و من شخصاً ديگر به هيچ حرفي اعتماد نمي‌كنم مگر اينكه به چشم ببينم.

منبع خبر: روزنامه سینمایی «بانی فیلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 24 آذر ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir