سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

با نامه رئيس شوراي صنفي به مديريت سينما آزادي صورت گرفت:

سينما آزادي رسماً از سرگروهي حذف شد


شوراي صنفي نمايش روز گذشته با ارسال نامه ‌اي براي مديريت سينماي آزادي، اين سينما را رسماً از سرگروهي حذف كرد.

به گزارش «باني فيلم»، هفته گذشته سخنگوي شوراي صنفي در مصاحبه‌ هايي در خصوص حذف سينما آزادي از سرگروهي صحبت كرده بود. اين موضوع البته حدود يك ماه قبل نيز مطرح شد و حتي زمزمه‌ هايي مبني بر جايگزيني اريكه ايرانيان به عنوان سرگروه به ميان آمد اما با مداخله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدور حواله براي سينما آزادي اين مشكل حل شد. اما با انتشار نامه سيدضياء هاشمي به مديريت سينما آزادي مشخص شد شوراي صنفي نمايش سفت و سخت روي مواضع خود ايستاده است. در اين نامه خطاب به رضا سعيدي‌پور آمده است:

مديريت محترم سينما آزادي
سلام عليكم
به گواهي عام دست ‌اندركاران سينمايي كشور، توليت سينمايي كشور، نهادها و مراجع قانوني و...، مديريت سينما آزادي از فروردين ماه سال جاري با تأسي از اوامر قانون ‌شكنانه به مستمسك واهي دفاع از ارزش ‌هاي اجتماعي نسبت به نقض مصوبات حاكميتي و دولتي كه بر اساس اختيارات احاله شده قانوني در امر اجراي تسهيم و حفظ عادلانه منافع اقتصادي و معنوي سينماگران كشور به شوراي صنفي نمايش جامعه تهيه‌كنندگان سينماي ايران واگذار شده است، تخلفات زير را مرتكب گرديده؛ احتراماً، نظر به تخلفات زير:

1) نمايش فيلم سينمايي «شور شيرين» بدون اخذ حواله نمايش از شوراي صنفي اكران.
2) عدم ارائه قرارداد فيلم جديد براي نمايش بعد از فيلم «شور شيرين» وفق ماده 28 آئين‌نامه شوراي صنفي اكران
3) عدم اكران فيلم‌هاي «همه ‌چي آرومه» و «پس ‌كوچه ‌هاي شمرون» با توجه به عقد و ثبت قرارداد با مديريت سينماي آزادي به شماره‌ هاي 682 مورخ 21/4/91 و 535 مورخ 17/3/91 
4) و نيز به دنبال عدم ارائه قرارداد فيلم جديد، شورا بر اساس بند 32 آئين نامه موظف به معرفي فيلم به سينماي خاطي مي‌باشد كه از طرف شورا فيلم ‌هاي «گلوگاه» و اجراي حكم شورا استنكاف ورزيد لذا شورا سينماي آزادي را از سرگروهي حذف و تا اطلاع ثانوي اين حكم لازم‌الاجرا خواهد بود.

بدين لحاظ و با توجه به حذف سينماي آزادي از فهرست سرگروه نمايش فيلم‌هاي سينمايي، بدين وسيله و در جهت پيشگيري از بروز تخلفات بيشتر، به آن مديريت ابلاغ مي‌گردد. قبل از دريافت پروانه نمايش هر نسخه اي از عناوين فيلم‌ هاي سينمايي اكيداً از پيش ‌فروش بليط‌ هاي مزبور خودداري نمائيد. بديهي است هرگونه اقدامات مغاير با مصوبات شوراي صنفي نمايش، تخلف محسوب مي‌شود و مجاز نيست.

سعيدي پور: شوراي صنفي نبايد كاري كند كه وضعيت سينما بدتر از اين شود
اما رضا سعيدي پور روز گذشته در همين خصوص توضيحاتي ارائه داد. مدير سينما آزادي در خصوص تخلفاتي كه شوراي صنفي از آنها نام برده به خبرنگار «باني فيلم» گفت: درباره «شور شيرين» بايد بگويم كه براي اكران اين فيلم من سه قرارداد با بنياد سينمايي فارابي امضا كردم كه آقاي عليزاده شاهد آنهاست. ما هر سه قرارداد را به شوراي صنفي داديم اما شورا به سينما آزادي حواله اكران نداد. من هم فيلم را بدون حواله اكران كردم. در اين مورد خاص حق با شوراي صنفي است. البته يك هفته بعد از اين اتفاق وزير محترم ارشاد به اين قضيه ورود كرد و به شوراي صنفي دستور داد تا حواله اكران «شور شيرين» را براي سينما آزادي صادر كند. در واقع سينما آزادي فقط يك هفته بدون حواله اين فيلم را اكران كرد. آن هم به اين دليل كه «شور شيرين» فيلمي ارزشي و دفاع مقدسي بود و ما بايد از آن حمايت مي‌كرديم.

سعيدي‌پور در خصوص تخلف دوم و عدم ارائه قرارداد فيلم جديد براي نمايش بعد از شور شيرين گفت: اتفاقاً براي بعد از «شور شيرين» دو قرارداد با «تو و من» به كارگرداني محمد بانكي و پخش كنندگي سپاهان فيلم امضا كرديم و به شوراي صنفي نمايش ارائه داديم. طبق اين قرارداد ما دو زمان را براي اكران اين فيلم در نظر گرفته بوديم؛ قرارداد اصلي براي 25 مرداد ماه بود كه در همان قرارداد توافق شده بود در صورت امكان مي‌شود «تو و من» براي 4 مرداد هم روي پرده برود. اين قرارداد را شورا تأييد كرد. در حالي كه براي اكران «تو و من» قرارداد داشتيم چطور مي‌توانستيم يك قرارداد ديگر امضا كنيم. فيلم روي فيلم كه نمي‌توان قرار داد بست.

مدير سينما آزادي در ادامه گفت: بعداً بانكي اعتراض كرد كه چون بليت سينماها نيم بها شده براي ماه رمضان فيلمش را در 25 مرداد اكران مي‌كند. شوراي صنفي بايد كتباً به سينما آزادي اعلام مي‌كرد كه قرارداد 4 مرداد «تو و من» و فيلم بعدي را به ما اعلام مي‌كرد، اما متأسفانه شوراي صنفي نمايش اين موضوع را كتباً اعلام نكرد. حتي امروز (ديروز) در روزنامه «باني فيلم» خواندم كه محمد بانكي هم منتظر اكران فيلمش است و مشخص است شوراي صنفي به او هم جواب مشخص و رسمي نداده است.

او درباره مورد سوم تخلف در خصوص عدم اكران فيلم‌هاي «همه چي آرومه» و «پس كوچه ‌هاي شمرون» در سينما آزادي گفت: زماني شوراي صنفي مي تواند اعتراض كند كه اين دو فيلم مدعي شده و تهيه‌كننده و پخش كننده آنها اعتراض كرده باشند. تا جايي كه من مي‌دانم صاحبان اين دو فيلم چنين شكايتي نكرده‌اند.

سعيدي پور در خصوص فيلم «پس كوچه ‌هاي شمرون» گفت: آقاي عليخاني پخش كننده و يكي از تهيه‌كنندگان اين فيلم در دفتر آقاي فرجي در حوزه هنري به من قول داد كه قرارداد بسته شده را براي ثبت به شوراي صنفي نمي‌برد و اين قرارداد پيش او امانت مي‌ماند. پس اگر ثبت نشده آنها نمي‌توانند شكايت كنند. شورا بايد بر اساس شكايت به اين موضوعات رسيدگي كند. با شناختي كه از آقاي عليخاني دارم بعيد مي‌دانم ايشان زيرقولش زده باشد. در خصوص فيلم «همه چي آرومه» هم هيچ شكايتي از سينما نشده است.

سعيدي پور با اشاره به ثبت قرارداد دو فيلم در شوراي صنفي نمايش و عدم پايبندي اين شورا به قرارداد آنها گفت: قرارداد فيلم‌هاي «تلفن همراه رئيس جمهور» و «تو و من» در شوراي صنفي نمايش ثبت شده است پس چرا شورا حواله اكران آنها را به من نداده است. اگر طبق گفته‌ هاي رئيس شوراي صنفي نمايش، قرارداد بسته شده لازم الاجراست پس چرا شورا از اكران اين دو فيلم و دادن حواله سرباز زده است. با اين اتفاق من از شوراي صنفي بايد به كجا شكايت كنم؟!

سعيدي‌پور با اشاره به مورد چهارم و عدم اكران يكي از دو فيلم «گلوگاه» و «كريستال» در سينما آزادي گفت: چنين نامه و درخواستي از سوي شوراي صنفي نمايش به دست من نرسيده است. زماني كه نام اين فيلم‌ها براي اكران در سينما آزادي مطرح شد من در خارج از كشور بودم اما شوراي صنفي هيچ درخواست كتبي به سينما آزادي ارسال نكرد تا من با استناد به آنها اقدام به اكران فيلم ديگري كنم. اگر چنين نامه و درخواستي وجود دارد از شوراي صنفي مي‌خواهم آن را رسانه‌اي كند. ضمن اينكه تا تكليف قرارداد قبلي (تو و من) روشن نشود من نمي‌توانم قرارداد روي قرارداد امضا كنم. اگر مي‌گويند اين قرارداد را قبول ندارند رسماً و كتباً به من اعلام كنند.

مدير سينما آزادي درخصوص بند اول نامه رئيس شوراي صنفي و اتهامات واردشده به او گفت: «آنها هر چيزي كه به نظرشان رسيده به من گفته‌اند. فقط كم مانده مرا مفسد في الارض و محارب خطاب كنند! بيشتر اتهاماتي كه زده‌اند واهي است و برايش سندي ندارند. من از حذف سينما آزادي از سرگروهي استقبال مي‌كنم و از شوراي صنفي تشكر مي‌كنم. 4 سال دنبال اين بودم تا سينما آزادي از سرگروهي برداشته شود. حتي اگر دليل درستي براي اين كار نداشته باشند من از آنها تشكر مي‌كنم.

سعيدي‌پور خاطرنشان كرد: «بعد از اتفاقاتي كه ابتداي امسال افتاد، قرار بر اين شد حوزه هنري فيلم‌هاي مورد نظرش را براي اكران انتخاب كند. در واقع فيلم‌ ها توسط شورايي در حوزه ديده مي‌شود و بعد درباره اكران آنها در سينماهاي حوزه هنري تصميم‌گيري مي‌شود. اين دقيقاً همان كاري است كه سينما فرهنگ انجام مي‌دهد و فيلم‌ هايش را براي اكران انتخاب مي‌كند. اين روند مي‌توانست در شرايط فعلي براي سينما آزادي هم اتفاق بيفتد اما شوراي صنفي نمايش به گونه ديگري رفتار كرده است. او در ادامه گفت: اگر با زيرگروهي سينما آزادي هم برخورد شود و شوراي صنفي نمايش بخواهد به همين شكل رفتار كند قطعاً شهرداري وارد عمل خواهد شد و درصورتي كه فيلم به سينما آزادي ندهند شهرداري هم اجازه نخواهد داد فيلم‌ها در سينماهاي زيرمجموعه ‌اش اكران شود. شوراي صنفي نبايد كاري كند كه وضعيت سينما از اين بدتر شود.

سعيدي‌پور در پايان گفت: اگر شوراي صنفي مي‌خواهد حسن نيت نشان دهد اجازه بدهد دو قرارداد ثبت‌شده ما «تو و من» و «بوسيدن روي ماه» در سينما آزادي اجرا شود و سپس آزادي را از سرگروهي حذف كنند.

مخالفت انجمن سينماداران با تغيير سرگروهي سينما آزادي
هيأت مركزي انجمن سينماداران در جلسه روز گذشته خود با تغيير سرگروه سينماها مخالفت كرد. به گزارش ايسنا، در جلسه روز گذشته انجمن سينماداران كه با حضور همه‌ اعضا برگزار شد‌، با اجماع نظر، جابجايي سرگروه سينماها در شرايط فعلي به صلاح سينماي كشور دانسته نشد. به‌تازگي از سوي شوراي صنفي نمايش براي تغيير سرگروهي سينما آزادي تصميم‌ گيري شده است.

منبع خبر: روزنامه سينمايي «باني فيلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 19 مرداد ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir