سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

اولين نامه سرگشاده حسين فرحبخش به آيت الله خاتمي امام جمعه موقت تهران

نامه تند محمدحسين فرحبخش به احمد خاتمي

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اینکه دو فیلم سینمایی «خصوصی» و «گشت ارشاد» قرار است از اکران بیفتند به گوش می‌رسید. قبل از این هم انصار حزب الله با تجمع در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفت خود را با اکران این دو فیلم اعلام کرده بودند. برخی کارشناسان سینما هم به ترکیب اکران این دو فیلم در تریبون‌ های مختلف واکنش نشان داده بودند تا اینکه انتقادها از اکران این دو فیلم زمانی بیشتر شد که حوزه هنری، شهرداری تهران و برخی شهرستانها هم از عدم اکران این دو فیلم سینمایی در روز گذشته خبر دادند.

در عین حال، سازمان سینمایی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، هر گونه تغییر و جابجایی در اکران فیلم‌ ها در سطح استان‌ها را منوط به نظارت این سازمان دانسته و اضافه کرده است: اینگونه نیست که با تصمیم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت. این اطلاعیه در حالی صادر شد که روز جمعه آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران به اکران برخی فیلم‌ ها در ایام نوروز اعتراض کرد و گفت: «برخی فیلم‌های مستهجن در سینماهای کشور اکران شده است.» سخنان وی با واکنش «حسین فرحبخش» تهیه‌کننده سینما و کارگردان فیلم سینمایی «خصوصی» مواجه شد. فرحبخش نامه‌ای سرگشاده نوشت که متن این نامه منتشر شده، به شرح زیر است:

بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم
اشهد ان لا الله الا الله
اشهد ان محمد رسول الله (صل الله)
اشهد ان علیً و اولاد المعصومین حجة الله (ع)
جناب آقای احمد خاتمی:

سخنی چند با شما دارم که دیروز در مقام خطیب نماز جمعه تهران بر مبنای شنیده ‌هایتان قضاوت کرده‌اید و با اشاره ضمنی به فیلم «زتدگی خصوصی» که توسط اینجانب کارگردانی شده، آن را اثری مستهجن خطاب کرده‌اید و خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقف نمایش آن را صادر فرمود‌ه‌اید، حرف و عملی که نه در شأن یک امام جمعه است و نه جزو شرح وظایف قانونی او، اما شما از دایره اخلاق، عدالت و قانون خارج شده و آبروی یک مسلمان را ـ صرفاً بر اساس مشتی اطلاعات غلط و مغرضانه ـ در تریبون مقدس نماز جمعه و در برابر هفتاد میلیون ایرانی بر باد داده و به او تهمت ساختن فیلم مستهجن زده‌اید و همین حالا حق ‌الناسی عظیم را بر دوش گرفته‌اید، همین جا بگویم، من شما را حلال نخواهم کرد و به عدل الهی ایمان دارم که روزی ما با هم روبه رو شده آن وقت، در آن روز هزار ساله، حساب من و شما با خدا است.

محمدحسين فرحبخش و فرهاد اصلاني در نمايي از فيلم خصوصي

شاید آنها که اخبار و گزارشات کذب برای شما می آورند بهتان سوابق بنده و خانواده‌ام را نگفته‌اند و نمی دانید من در خانواده‌ ای رشد کرده‌ام که تا پیش از انقلاب تماشای تلویزیون را حرام می‌دانستد و از سابقون انقلاب اسلامی نیز هستند، بنده پس از انقلاب تنها بر حسب احساس وظیفه وارد عرصه فرهنگ و کار سینما شدم و افتخار می‌کنم با هزینه شخصی و پولی که روزی زن و بچه‌ ام بوده، بدون کمک دولت، فیلمی ساخته‌ام که در تأیید نظام اسلامی است و دیدگاه و اعتقادات من درباره انقلاب را نشان می دهد و حال برایم جالب است همان متعصبین بی ‌اخلاق و متظاهرین به شریعت و تندروهایی که مضمون فیلم زندگی خصوصی در نقد آنهاست، در برابر این فیلم صف کشیده و خواهان توقف نمایشش هستند، چون فیلم من پرده ریا را از چهرشان انداخته است.

این وسط متعجبم شما چرا حرف چند آدم ناصالح را بدون تحقیق، سند فرض کرده و در تریبون مقدس نماز جمعه از مومنین هتک حرمت و حیثیت می‌کنید.

بنابراین گزارش، فرحبخش در ادامه این نامه چنین نوشته است:

آقای خاتمی:

فیلم زندگی خصوصی در نقد کسانی است که در ابتدای انقلاب متعصبانه، خود را فراتر از قانون دانسته و به بهانه نهی از منکر، پونز در پیشانی زنان بدحجاب می‌کردند و امروز کارشان به ضدیت با نظام و اسلام رسیده و حتی منکر وجود امام زمان (عج) شده‌اند.

در فیلم زندگی خصوصی صراحتاً گفته می شود که: «ما انقلاب کردیم تا دین را حاکم کنیم، اما یادمان رفت اسلام دین اخلاق هم هست... پیغمبر خدا خودش نمونه خوش‌خلقی با امتش بوده.»

فیلم زندگی خصوصی سئوال می‌کند: «تکلیف تقوا چه می‌شود اگر ما امکانات بیت ‌المال را صرف قدرت سیاسی خود کنیم.»

اینها فقط گوشه کوچکی از حرف‌ هایی است که این فیلم مطرح می‌کند و تندی و درستی ‌اش خواب پرده‌ نشینانی را آشفته کرده چون قیاس به نفس فرموده‌اند.

جناب آقای خاتمی:

جنابعالی به عنوان امام جمعه منصوب رهبری بیش از دیگران باید مطیع و مروج فرمایشات معظم ‌له باشید، مگر خود آقا در فرمایشات اخیرشان در مشهد نفرمودند: «در جمهوری اسلامی محور قانون است و همه باید با رعایت اخلاق اسلامی، قانون را مراعات کنند.» پس چرا خود شما فراتر از قانون و مقررات آب به آسیاب کسانی می ریزید که می‌خواهند جلوی نمایش فیلمی را بگیرند که از ده ‌ها فیلتر نظارتی عبور کرده، توسط متخصصین متدین و امین نظام بازبینی شده و از مراجع قانونی و رسمی مجوز نمایش عمومی دریافت کرده؟

آقای خاتمی:

این چه برخودی است که با اهل سینما می شود؟ مگر یادتان رفته امام راحل سینما را از مظاهر تمدن دانستند؟ مگر فرمایش مقام معظم رهبری را فراموش کرده‌اید که فرمودند: «کلید حل مشکلات جامعه در دست سینماگران است.» چرا امنیت هنرمندان و فعالیت‌ سینماگران را به خطر می‌اندازید، سینما هنر گرانقیمت و پر هزینه‌ ای است که سرمایه‌گذاری در آن به امنیت نیاز دارد، بگذارید کمی شما را با واقعیات آماری این حرفه آشنا کنم: پیش از انقلاب با 36 میلیون جمعیت، کشورمان بیش از 500 سالن سینما داشت، اما امروز در ایران 70 میلیونی کمتر از 300 سالن سینمای فعال داریم، چون با این اوضاع که اعتراض یک گروه کمتر از 150 نفر می‌تواند مانع اکران فیلمی برای 70 میلیون نفر شود دیگر کسی در بخش خصوصی امنیت نمی‌بیند که ریسک کرده، جرأت به خرج دهد برای ساخت سالن سینما سرمایه ‌گذاری کند. شاید برايتان اهمیت نداشته باشید اما بد نیست این را هم بدانید، مطالعات دستگاه‌ های اطلاعاتی، اجتماعی ثابت کرده سالن ‌های سینما از ابزار تأمین امنیت اجتماعی حکومت ‌ها هستند، شاید نمی‌دانستید که با محدود کردن سالن‌ های سینما، فراری دادن سرمایه ‌ها و ایجاد رکود در این حرفه، به امنیت کشور ضربه می‌زنید. عقبه و سر سلسله گردان کسانی که امروز برای جلوگیری از اکران فیلم من به خیابان می‌آیند مشخص است، اما من از شما سئوالی دارم: سال 88 هم کسانی در مقابل نتایج قانونی انتخابات اعتراضشان را به صورت تجمع به عرصه عمومی و سطح خیابان ها آوردند و می‌خواستند از این طریق به خواسته‌ هایشان برسند، امروز هم گروه اندکی در اعتراض به فیلمی که پروانه نمایش قانونی دارد نفر به خیابان آورده و به شکلی غیر قانونی در سطح شهر تجمع کرده و حاضر به تمکین در مقابل نظام و تصمیماتش نیستند، میان این دو گروه چه تفاوتی هست؟ از نظر من هیچ... هر دو گروه برای مقابله با قانون به خیابان ‌ها ریخته‌اند.

فاعتبرو یا اولی الابصار
محمد‌حسین‌ فرحبخش

منبع خبر: خبرگزاري فارس، سايت سينمايي «سي نت»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 8 ارديبهشت ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir